annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: serotonin
Emne: Re: tantra tigeren

Fantastisk Hanskrist!!!

Når vi så tager ansvar for det som kaldes selv-begrag, og vi ser det som det som det er, så er det vi åbner op for dette:

"Fornemmelsen af sandhed bringer den følelsesmæssige/eksistentielle dimension ind i ideen om sandhed"

Så begynder vi at opleve ideen om sandheden som noget virkeligt og ikke blot som et begreb eller et ord.

Jeg tror vi ofte taler om meget af det samme, Hanskrist. Vores egoer vil bare gerne være uenige, have ret og tro det ved bedre. Dette er en del af det som den gode Alain Badiou kalder for selv-begrag.

Derfor vælger jeg at studere mit sind, blive bevidst om hvornår jeg bedrager mig selv, hvorfor jeg bedrager mig selv, hvad jeg tror på jeg får ud af at bedrage mig selv, hvad jeg tror på der sker hvis jeg stopper med at bedrage mig selv, hvem jeg er hvis ikke jeg bedrager mig selv, hvem Gud er hvis ikke jeg bedrager mig selv, hvordan verden ser ud hvis ikke jeg bedrager mig selv, og ikke mindst, hvad er sandheden når jeg ikke bedrager mig selv?

Dette kan jeg ikke læse mig til, det kan jeg ikke lære på et universitet. Jeg kan blive inspireret af noget jeg læser, men det er kun et lille skridt på vejen.

Jeg kan f.eks vide alt om honning intellektuelt, men hvis ikke jeg har SMAGT honning, så er min viden meget meget begrænset. Jeg kan fortælle andre om hvad honning er, hvad det består af, hvordan det er bygget op, hvilke egenskaber det har, men møder jeg en som har smagt honning, så er min viden ingenting.

Jeg kan vide intellektuelt alt om hvad det vil sige at elske et andet menneske, men hvis ikke jeg følelsesmæssigt har oplevet det, så er min viden ingenting.

Hvad ville du helst, Hanskrist. Fortælle andre om hvad godt der er ved at dyrke sex udfra alt hvad du ved om sex, eller selv prøve det?

De mennesker som korsfæstede Jesus havde en stor stor viden om det vi kalder teologi. De som kaldes de skriftkloge kunne alle læresætningerne udenad. Men kendte de til den kærlighed som Jesus stod for? Kendte de til den omsorg og hengivenhed som Jesus stod for? Kendte de til den ydmyghed som Jesus stod for? Kendte de til den barmhjertighed som Jesus stod for? Så de den Ånd som Jesus repræsenterede?

Vi kan læse os til meget, Hanskrist. Men vi kan ikke læse os til den oplevelse som Jesus havde af Gud. Vi kan ikke læse os til den oplevelse af at være forbundet med Gud, som vores sjæl hungre efter at opleve.

Jeg har det også ofte med at blive meget intellektuel. Der var meget jeg ikke intellektuelt forstod før jeg kom i kontakt med EKIM. Nu har jeg opnået en intellektuel forståelse, men denne forståelse føles tom og ligegyldig når jeg ikke følelsesmæssigt forstår det som jeg læser.

Når jeg følelsesmæssigt forstår det Jesus siger, så forsvinder ordene, og så er det oplevelsen som er det vigtigste og ikke formen.

Tror du at en kvinde ville føle sig elsket af dig baseret på alt hvad du ved om teologi og historie eller, at hun kunne mærke at du i sandheden elskede hende? Tror du Gud elsker dig fordi du ved en masse om teologi og historie, eller fordi Han i sandheden elsker dig som sit kæreste barn?

Der er mange som ikke aner en fløjtende fis om teologi, videnskab, historie osv, men de ved hvad det vil sige at elske og føle sig elsket.

Hvem begrager sig selv? Den som ved alt om teologi, historie og videnskab, eller den som elsker sin næste som sig selv?

Håber du får en smuk weekend, kære Hanskrist.

Kærligst Jan.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Jarlov vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Svindel under covid-19 udløser fængsel..
19/04/2024 14:06
Byret har afsat tre dage til 34 år gamm..
19/04/2024 14:06
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Nyheder fra Religion.dk