annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 330 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: tantra tigeren

Hej Jan Serotonin.

Jeg ka' godt li' dit indlæg, og jeg hæfter mig bl.a. ved:
Citat:
Jeg har prøvet på at forstå mig på mine omgivelser, men har fundet ud af, at mine omgivelser er projektioner fra mit eget sind, og hvis ikke jeg forstår dette, så kommer jeg aldrig til at forstå mine omgivelser. Det er lidt det samme som når du kigger dig i et spejl. Hvis ikke du forstår, at det du ser i spejlet er en projektion, så bliver du ved med at forsøge at ændre på spejlet når der er noget du er utilfreds med. Det hjælper ikke noget at forstå dit spejlbillede så længe du ikke forstår, at det du ser kommer fra dit eget sind. Hvis det du ser i spejlet ikke lige er som du gerne vil have det, så går du heller ikke hen til spejlet og forsøger at ændre på spejlet. Men det er det vi mennesker gør når vi forsøger at ændre på verden og andre mennesker. Når der er noget vi er utilfredse med, så giver vi ofte andre skylden og verden. Eller også er det vi siger at, ja, sådan er det jo bare, sådan er vi skabt og vi må se at få det bedste ud af det. Så "skaber" vi noget spænding i vores liv og kører lidt derudaf indtil vi finder ud af at vi indeni stadig ikke har det særlig godt.
Det er en god illustration af det, vi kalder projektioner, synes jeg.
Og det siger vel også noget i retning af, at vi mennesker egentlig kun kan opfatte det, vi kan genkende - og at vi derfor bør bevare stor respekt for alt det, vi ikke ved.

Du skriver også:
Citat:
Jesus er ligeglad med om du kender til menneskets historie om ham. Det eneste han interessere sig for er, at han elsker dig og altid vil vejlede dig når du er bange og fortvivlet og beder ham om hjælp. Han er der altid i dit sind og opmuntre dig når du bliver træt og udmattet. Han opmuntre dig så du kan finde hvile og opleve at du ikke behøves at kæmpe mere. Han visker stille og roligt, at det er okay at gi slip og blot vende hjem til Gud hvor du er tryg og elsket. Han opmuntre dig så du kan tage alle dine brødre og søstre med dig, elske dem som dig selv og se at dem du troede var dine fjender i sandheden var dine venner. Han taler et sprog som dit hjerte kan forstå men som forstanden ikke kan forstå. Han taler til det i dig som kender sandheden. Han motiverer dig så du ikke længere flygter fra dig selv. Han hjælper dig med at konfrontere dine illusioner og se dem som det de er. Han stoler på at du følger ham, og han kender kun een vej, og den er fyldt med glæde, fred og kærlighed. Han har gået vejen forud for dig og fjernet alle forhindringer. Din tillid til ham vil vise dig, at de forhindringer du før måtte kæmpe for at overkomme - og gjorde dig træt og udmattet - blot var dine egne illusioner. Nu ser du klart og behøves ikke længere at kæmpe, men kan slappe af og nyde livet. Nu er der ingen bekymringer mere, intet du skal opnå, og du kan bruge alt din energi på at sprede kærlighed og glæde. Der er ingen anstrengelse i at sprede kærlighed og glæde. Det er som når du kigger på den klare himmel og ser stjernerne skinne så smukt. De anstrenger sig ikke, de skinner blot fordi det er det de gør.
Det er næsten nøjagtigt netop dét, jeg oplevede, første gang jeg for alvor mødte en Kristus Ikón.

Ved et senere "Ikón-møde" gik det imidlertid op for mig, at der var noget galt her.
Det er godt nok "at sprede kærlighed", som du kalder det.
Men det er ikke nok!

Jeg kan ikke sige hvorfor, men jeg blev fast overbevist om, at jeg skal gøre alt, hvad jeg kan i aktiv kærlighed til verden.
Svigter jeg her, og nøjes med at nyde, så har jeg spildt mit liv!

Det minder mig om ordene, Mircea Eliade skrev om den kristne hesykasme (Gyldendal, De religiøse ideers historie, bind 3, side 182), hvor han citerer Nikolaos Kabasilas for at sige, at munke og nonner søger at leve englenes liv, mens den kristne lægmand søger at være det fuldkomne menneske smiler

Det er ord, der for mig rækker ud over ortodoks kristendom - ja ud over alle religioner og "anti-religioner" blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Norges nye ministre er blevet præsenter..
19/04/2024 16:19
Borgmester mister studiepladser: Vi komm..
19/04/2024 15:19
Nyheder fra Religion.dk