annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VERDENSBORGER - LOKALBORGER

Hej Treram.

Angående dansk lov og ret her i Danmark, så er vi jo omkring 96 - 97 %, der ikke er muslimer, hvorfor en demokratisk vedtagelse af muslimsk sharia vist må anses for at være uden enhver realistisk mulighed.

Det samfund Kræn-P beskrev i fjernøsten havde, så vidt jeg husker, 60 % muslimer (eller var det mon 90 %, det husker jeg ikke), men det afgørende er, at muslimerne dér kun påtvang muslimerne selv at adlyde sharia - ikke de øvrige indbyggere! - uanset at muslimerne havde flertallet!

Når man så tænker på, at muslimerne i Danmark vel ikke udgør over 3 - 4 %, så er frygten for at sharia skulle blive indført i Danmark efter min mening helt uden sammenhæng med virkeligheden.

At muslimer i Danmark skulle missionere, og forsøge at "påtrykke os deres religion", som du skriver, har jeg aldrig været ude for, selv om jeg da har mødt nogle stykker og også været i dialog med nogle af dem - og mon ikke du er helt klar over, at jeg ikke er muslim smiler

At der også findes nogle få rabiate muslimer i Danmark (Hisb ut-Tahrir) er jo en kendsgerning, men efter min mening uden nævneværdig tilslutning blandt danske muslimer.

De eneste virkeligt missionerende, jeg har været ude for, er Jehovas Vidner, som jeg omgående bortviser fra mit hjem, når de trænger sig på smiler

Om man underkaster sig naturlovene og tilfældighederne, eller om man tillige underkaster sig guder, eller om man underkaster sig naturlovene og lader resten være et ubesvaret spørgsmål, det må efter min mening være en basal menneskelig åndsfrihed.

At nogle kristne fundamentalister (vist ikke de muslimske) tillige afviser dele af naturlovene (arternes udvikling) kan jo nok forekomme temmelig provokerende, men så længe de ikke søger at påtvinge andre deres meninger, synes jeg, de skal have samme selvfølgelige åndsfrihed som alle andre.

Derimod er det noget svineri, synes jeg, at staten foretrækker en bestemt religion og giver den en fortrinsstilling frem for andre livsopfattelser.

Det ser jeg som en større fare for åndsfriheden i Danmark, end faren for at nogle muslimer her i landet skulle søge at tage magten.

Dertil kommer at det er mit indtryk, at langt de fleste muslimer er fredelige og velfungerende samfundsborgere - eller på vej til at blive det.

I det hele taget vil jeg mene, at en "100 % verdensborger" vil sige noget i retning af:
Tro hvad du vil - men lad alle andre have den samme ret.

I øvrigt tror jeg ikke på, at man kan definere en "100 % verdensborger", men jeg mener godt man kan se forskel på et menneske med global omsorg og så "en moderne stammekriger" smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk