annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15676193
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381349
Et andet syn 1991057
Jesu ord 1522988
Åndelig Føde 1521704
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 203 gæster og 115 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VERDENSBORGER - LOKALBORGER

Hej Ole.

Du stiller nogle spørgsmål til det at opfatte sig selv som verdensborger (et menneske på denne klode).

Det opfatter jeg på den måde, at du mener, at verdensborgeren bør være solidarisk med verdens fattige og straks dele sin rigdom med dem, for gør man ikke det, så er det i virkeligheden et hykleri, der dækker over, at den falske verdensborger ønsker sig beskyttet af en stærk nationalstat, som er indrettet sådan, som man selv foretrækker det.

Dermed gør du efter min mening spørgsmålet om verdensborger eller nationalborger til et enten/eller, hvor mit spørgsmål gik på, hvad man først og fremmest er.

Stillet op på din måde, er der vel næppe nogen, eller i hvert fald kun meget få, der kan opfatte sig som verdensborgere, mens det jo nok er noget nemmere som nationalborger at udelukke omsorgen for "de andre".

Jeg er ikke parat til, at Danmark skal fordele sin rigdom til verdens fattige, men jeg er i høj grad parat til at se kritisk på, at vi i de rige lande hævdes at udplyndre verdens fattige ca. 10 gange mere, end hvad vi yder i såkaldt ulandsbistand, altså at vi i virkeligheden fortsætter kolonitidens udplyndringer, men blot på en økonomisk/politisk mere raffineret måde.

Hvis dét er rigtigt, og det tror jeg, det er, så kan det vel ikke undre så farlig meget, at vi af og til udsættes for terrorangreb, som måske mere er forårsaget af en oplevelse af undertrykkelse og håbløshed end af forskelle i religioner/livsanskuelser.

Er du først og fremmest nationalborger, så varetager du vel alene din egen nations interesser og er mere eller mindre ligeglad med de andre (og lukker øjnene for udplyndringen) - og er du først og fremmest verdensborger, så tillader du ikke udplyndringen at fortsætte - og så tillader du, at også de fattige mulighed for at skabe sig en i det mindste tålelig tilværelse.

Det kan vel begrundes moralsk (f.eks. i form af kristen næstekærlighed - men også på anden måde), og global menneskelig solidaritet er vel samtidig det eneste virkeligt effektive "våben" mod international terror.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 16:11
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Trafikproblemer på E45 ved Aarhus
23/04/2024 17:21
Storbritannien vil øge forsvarsudgifter..
23/04/2024 17:10
Franske flyveledere varsler strejke på ..
23/04/2024 16:37
To børn på skadestuen efter fund af sy..
23/04/2024 16:35
Forsvaret dropper køb af syv gummibåde
23/04/2024 16:11
Nyheder fra Religion.dk