annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VERDENSBORGER - LOKALBORGER

Hej Treram.

Ja, jeg opfatter først og fremmest mig selv som et menneske, der bor på denne klode (verdensborger) og jeg ser, at mennesker rundt om på planeten indretter sig på mange forskellige måder.

Det gør de andre dyrearter jo også smiler

Jeg er ret sikker på, hvordan jeg ønsker at indrette mig.
Jeg vil bo i Danmark med demokrati og med dansk lov og ret - det hele under fortsat udvikling - forhåbentlig til det bedre - set med mine øjne.

Andre af jordens 6-7 milliarder mennesker har andre måder, som de foretrækker, og det synes jeg, de skal have lov til, så længe de ikke pådutter eller påtvinger andre mennesker noget.

En overvældende majoritet af menneskene er religiøse i en eller anden grad og retning, nogle få vil ikke tilslutte sig de religiøses forskellige etablerede religioner, mens andre hævder, at religøse forestillinger (om guder) er noget vås.

Det ser jeg ikke noget problem i - så længe alle respekterer åndsfriheden.

De religiøse kan selvfølgelig hævde, at ateister - udover at bøje sig for fornuften og naturlovene - "tilbeder" tilfældighedernes spil (som de jo faktisk ikke rigtig ved noget om), mens ateisterne kan hævde, at de religiøse tilbeder guder, hvis eksistens ikke kan påvises.

Hvordan de forskellige civilisationer så indretter sig er jo oftest præget af hvem, der dominerer - en diktator, et præsteskab eller et flertal.
Men indenfor disse variationer, kan der jo være stor forskel på, hvordan mindretallene behandles.

Jeg mener, det var Kræn-P, der berettede om et stort fjernøstligt muslimsk domineret samfund, hvor statens love ikke var religiøst præget, men hvor muslimer udover statslovene tillige rettede sig efter sharia, mens (jøder og) kristne i stedet rettede sig efter de ti bud og buddet om næstekærlighed, buddhister efter respekt for alt levende, hinduer efter karmaloven osv.

Jeg har glemt, hvad det var for et samfund, Kræn-P fortalte om, og der kan sikkert være meget at kritisere dér, men at det åbenbart er muligt at skabe harmoni mellem statslige love og religiøse love, det synes at være en kendsgerning.

Dér, hvor jeg så synes, man burde sætte ind, er ikke, om mennesker "tror på tilfældet" eller på en eller flere guder, men derimod på, hvordan de forskellige majoriteter og minoriteter behandler hinanden.

Derfor synes jeg ikke om dansk undertrykkelse af islam i Danmark og f.eks. ej heller den romersk-katolske kirkes forsøg på at diktere USA's nye præsident i spørgsmål om børnebegrænsning i lande præget af overbefolkning, nød og fattigdom.

Hvis vi fortsætter med moderne former for stammekrige, får vi aldrig overskud til at se på, at vi er ved at spolere den klode, vi bor på - og som jo er den eneste, vi har smiler

Men så har vi vel egentlig heller ikke fortjent bedre...

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk