annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689000
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382330
Et andet syn 1991925
Åndelig Føde 1525772
Jesu ord 1523544
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, ABC ,(1 usynlig), 428 gæster og 126 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Det lærte jeg af at rejse.


Kære treram.

Ja, jeg fik meget ud af min indiensrejse, som denne gang gik til Calangute i Goa, Indiens mindste stat og et af de mere velbjergede områder, der som en af de tidligere portugisiske kolonier (Kerala er den anden) overvejende er kristent. Egentlig er det pudsigt og et tegn på den almindelige uvidenhed, at mange tror at buddhisme er en indisk religion fordi Siddhartha Gautama var en indisk prins. Faktisk er kun 0,8% af Indiens 1,2 milliarder mennesker buddhister, og der er 3-4 gange så mange kristne.

En af mine mere pudsige oplevelser var, at jeg for første gang i mit liv er blevet bedt om, at lægge min hånd på hovedet af andre mennesker og velsigne dem, og jeg fik da velsignet en busfuld af indiske mænd, der var på pilgrimsrejse. Som tak trykkede de panden mod mit håndled i ærbødighed. Hvad der har fået dem til at betragte mig som en hellig mand med "velsignelsesret" står hen i det uvisse, men det har nok noget at gøre med mit venlige udseende og hvide hår og skæg.

Vores besøg faldt sammen med først studenternes 3 dages afslutningsfest og derefter en 5 dages hindufestival, der tiltrak pilgrimme fra hele Indien. Alle byens gader var et kaos af biler, scootere og motorcykler, så de var livsfarlige at bevæge sig på, da fortove er en sjældenhed i de gamle bydele. Heldigvis er taxier billige. På længere ture er taksten 1,30 kr./km og 1,65 kr./timen for ventetid. Man kan faktisk blive kørt rundt en hel dag i en taxi med aircondition for under 100 kr. hvis man da ikke foretrækker at leje en scooter for 20 kr. om dagen.

Men forskellen på rige, middelklasse og fattige er meget stor. Det vrimler med tiggere, fra forkrøblede invalider med misdannede ben, der trækker sig frem gennem støvet på hænderne, gamle radmagre og tandløse kvinder, som dårligt kan stå på benene, til sundt udseende mødre med velnærede børn på armene, der græder af sult, siger de. Det skal man nu ikke tage for pålydende. De græder fordi mødrene kniber dem hårdt, hver gang en turist er i nærheden.

Calangute er et populært turistmål, også for indere og især for nyrige russere, der opfører sig som et herrefolk og drikker litervis af vodka. Til en pris på 35 kr flasken kan det vel heller ikke ruinere dem. Selv hjembragte jeg en flaske velsmagende lokal rom og en cashewnød-likør. Området er kendt for sin cashewnød produktion, og jeg købte et kilo for godt 30 kr. Blended kan de give sovs en pragtfuld smag.

Et af formålene med min rejse var at undersøge behovet for hjælpearbejde og mulighederne for kulturel kontakt mellem danske og indiske børn og unge. Jeg fandt frem til et børnehjem og en skole, der drives af frivillige bidrag indsamlet af en munkeorden, og fik nogle gode kontakter til headmasteren og børnehjemmets direktør. Jeg arbejder nu på at skaffe dem en dansk eller svensk venskabsskole. Fremtidens generationer har brug for at forstå de enorme forskelle, der er på rige og fattige lande, hvis de skal have mulighed for at skabe det globale samfund, som alle taler om, men få gør noget ved.

Når jeg får tid til at ordne mit billedmateriale, vil jeg bringe noget af det i galleriet.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 13:02
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Over 100 strandede hvaler reddet i Austr..
25/04/2024 13:25
Spis en bønne-brownie eller tag cyklen ..
25/04/2024 13:14
Nu svinger vingerne i Asiens største vi..
25/04/2024 12:38
Den svenske kronprinsesse starter på of..
25/04/2024 12:03
Beredskab er nu i normal drift: 'Børsen..
25/04/2024 11:56
Nyheder fra Religion.dk