annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 348 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Det lærte jeg af at rejse.


At rejse er at leve, sagde H.C.Andersen, og det har været en del af mit mantra for mit eget liv. Hidtil er det kun blevet til et par hundrede ophold i mere end 40 lande, så der er en del kulturer jeg endnu ikke kender på første hånd. Men hvad det har betydet for min personlige udvikling at leve blandt mennesker med andre sprog, andre skikke og andre værdier i livet, har været mere værd for mig end alverdens rigdomme.

Mennesket er af natur et vanedyr, og når vi vokser op i et lokalt miljø med faste vaner, lulles vi ind i den tro, at dette er er den rigtige måde at leve livet på, og følgelig at alle andre kulturer derfor er ringere end ens egen. At læse om andre kulturers mærkværdigheder bekræfter os kun i denne tro, for selv de bedst skrevne bøger kan ikke give os den forståelse, som at leve i en fremmed kultur og have en direkte menneskelig kontakt giver. Først i dette møde begynder man at kunne forstå, hvad der har formet ens egen opfattelse, og hvor tilfældigt det er, at det blev netop den.

Men det vigtigste er, at det får en til at stille spørgsmålstegn ved ens egne værdier, og se objektivt på dem. Eller sagt på en anden måde, man begynder at lære at tænke selv, fri for de fordomme man er blevet opdraget i. Uanset om mine rejser har været for at løse opgaver i det pågældende land eller for at sætte mig ind i folkets kultur og levevis, har det vigtigste for mig været at opnå kontakt med den lokale befolkning for at forstå deres syn på verden og lære deres håb og drømme at kende. Det har givet mig en forståelse for, hvor ens mennesker er verden over, og at forskellighederne er påduttet os af den kultur, vi vokser op i.

Og netop forskellighederne er både udtryk for en fantastisk kulturel rigdom og for et uendeligt stort antal konflikter mennesker imellem, for de færreste kulturer har tolerance som en del af deres livssyn. Men tolerance er en livsnødvendighed, hvis et globalt samfund skal have en chance for at blive realiseret. Jeg lærte tolerance gennem mine rejser, men at kunne rejse og leve i fremmede kulturer er et privilegium, som kun få af verdens mennesker har, men hvordan man kan lære hele verden tolerance, har jeg ingen løsning på.

At rejse har ændret mine spisevaner, mit syn på kvinder, mit syn på børneopdragelse, udvidet min forståelse og nydelse af kunst og musik, lært mig en masse om sociale interaktioner, ladet mig opleve menneskers glæder og grusomheder, vist mig fantastiske landskaber og et rigt dyreliv, som ingen zoo kan hamle op med, og givet mig en forståelse af menneskehedens historie, som ingen bøger kan lære en.

Har du selv rejst meget, og hvad har du lært af det? Del dine oplevelser med os andre i denne tråd, så vi kan blive lidt klogere på menneskers forskellighed.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Nyheder fra Religion.dk