annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: GRÅDIGHEDENS KATASTROFEKURS

Hej Treram.

Jo, etablerede religioner er roden til meget ondt, er jeg enig i, men at give religionerne hele "æren" for at vi hastigt er på vej fra 7 til 10 milliarder mennesker her på kloden, tror jeg, er en overdrivelse.

Selvfølgelig er nogle religioners respekt for alt liv - og følgen heraf: Abortforbud og præventions-forbud - en af de store syndere, men der er også mange andre, vil jeg mene.

Manglende socialt sikkerhedsnet for barnløse ældre i u-lande, tvinger jo mange til at få børn, mens de kan - så de kan sikre deres alderdom.

Behov for børn, som børnearbejdere i u-lande, for at familien kan trives, er vel en anden faktor.

Den almindelige glæde ved at have børn er vel en tredje.

At være mange i en familie kan vel betyde, at familien bedre kan få fysisk magt til at få sine behov opfyldt - især i mindre regulerede samfund.

Dertil kommer jo så alle de børn, der er uønskede, men som bare er et resultat af seksuel lyst (Der er jo nogle, der mener, at både jernbanedriften og sexualdriften er noget "der er kommet for at blive" smiler ).

I et land, som vores, anses det jo nærmest automatisk for at være uheldigt, at vi har "negativ befolkningstilvækst".
Det tror jeg ikke er religiøst begrundet - nok snarere knyttet til kravet om vedvarende økonomisk vækst - og hvor dét krav kommer fra, må vi vel bede kapitalismens ideologer om at forklare.

For tiden - mener jeg at vide - sulter ca. 1 milliard af verdens ca. 7 milliarder mennesker - og mængden af føde og drikkevand vil jo blive en regulerende faktor, fordi mennesker dør uden.

Jeg har hørt, at da kvinderne i Mesopotamien for nogle tusind år siden fandt på at stikke frø i jorden - og dermed startede agerbruget - blev der med ét slag liv for dobbelt så mange mennesker.
Og det kom der så.

Hidtil har førevare-produktionen nogenlunde kunnet følge med i takt med befolkningstilvæksten, men der kommer jo nok et tidspunkt, hvor dét stopper - og så er vores antal fastlagt - så er det kun - som det vel altid har været - et spørgsmål om hvem, der får adgang til mad og drikke - og dermed mulighed for at overleve.

Vi hævder jo at være klodens mest intelligente dyreart.
Så kan det egentlig undre, at vi ikke magter at gennemføre de forholdsvis få ting, der er nødvendige, for at vi kan blive et passende antal mennesker på kloden.
Det kan man da vist kalde mangelfuldt internationalt samarbejde trist

Dertil kommer, at vi jo alle er nogle svin - nogle, som os og hele den vestlige verden, er store svin - mens andre, i u-lande kun er små svin - ja, nogle slet ikke!

Svineriet kunne let modvirkes, hvis vi betalte regningen for svineriet.
Det ville både nedbringe svineriet og tillige give midler til at reparere skaderne.
Heller ikke her er det den store intelligens, der er behov for trist

Hvis vi brugte vores "globale intelligens" skulle det ikke være svært at finde ud af, hvor mange, vi bør være - og at opnå det.

På samme måde kunne vi godt finde ud af, hvor meget vi kan svine og at regulere svineriet, så det kan balancere økologisk.

I stedet er vi tilfredse med at "fifle" med CO2-kvoter trist

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer mange steder i Ukraine i nat..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk