annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 330 gæster og 29 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti?

Hej Ole.

Jeg er selvfølgelig enig med dig i de teknologiske muligheder, der er, for at gøre os såvel CO2 neutrale som energi neutrale (Solceller, solvarme, vindkraft, bølgekraft, jordvarme og rumspejle, der holder solvarme væk fra denne klode - og hvad der eller måtte være - måske også fusionsenergi).

Men hvorfor er ikke alle hustage allerede nu enten indrettet med de solceller eller de solvarme-anlæg, vi har mulighed for i dag, og hvorfor blæser vinden alt for meget uden om vore alt for få vindmøller o.s.v.?

Midlerne er jo til rådighed, men vi benytter dem alt for lidt

Svaret er, tror jeg, vores underudviklede økonomi.

Helt kort kunne man vel sige, at det er økonomien, der styrer os - og ikke os der styrer økonomien.

Her er det vel ikke primært børneopdragelse eller uddannelse, der er behov for, men ganske enkelt en politisk vilje til at gøre økonomien økologisk bæredygtig - og i øvrigt vel fungerende.

Den vilje eksisterer åbenbart ikke i dag - hverken blandt ateister eller religiøse.

I stedet bekender vi os ukritisk til en vedvarende selvregulerende økonomisk vækst, med det formål at vi alle til stadighed og hele tiden skal få det lidt mere - og lidt mere - og lidt mere - komfortabelt.

Selv et barn kan jo regne ud, at denne ressourcekrævende økonomiske vækst ikke kan fortsætte - på en klode, der jo ikke selv kan vokse.

Hvornår vågner vi op fra denne illusion, der har bragt os på en katastrofekurs?

Hvornår går det op for os, at en fri økonomi ikke kan styre sig selv - og at den er absolut uegnet i global økologisk henseende?

Hvornår opstiller vore mest begavede økonomer den form for global økonomi, vi har brug for?

Ja, hvad venter vi egentlig på?

Jeg er selvfølgelig enig med dig i at analfabetisme og almindelig uvidenhed er væsentlige faktorer i spørgsmålet om at antallet af mennesker i u-landene eksploderer (sammen med manglende økonomisk sikring af de gamle, hvorfor de er nødt til at få mange børn).

Så den opgave venter jo også bare på, at vi går i gang.

Dét, der driver mig, er min kærlighed til verden - og især til denne klode.
Den kærlighed er opstået spontant - og på et religiøst grundlag (Oplevelsen af at der er nogen/noget, som er større end mig, der elsker mig).

Derfor er min interesse ikke bare at redde denne klode til min fordel, men også for klodens egen skyld.

Jeg er enig med dig i, at man kan skælde ud på korrumperede etablerede religioner, men jeg tror ikke på, at det er her vi finder de største hindringer for at opbygge en bedre verden bl.a. v.hj.a. en bedre global økonomi.

Den væsentligste hindring er, tror jeg, åndelig dovenskab - enten vi så er religiøse eller ateister smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Norges nye ministre er blevet præsenter..
19/04/2024 16:19
Borgmester mister studiepladser: Vi komm..
19/04/2024 15:19
35-årig mand idømmes 13 års fængsel ..
19/04/2024 15:16
Nyheder fra Religion.dk