annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Klima- og Corona-krise

Arne:

Citat:
Jeg skrev et sted ovenfor om, at "evigheden står lodret".
Kan godt se, det lyder som "volapyk", men det er faktisk dét, jeg kan opleve: at evigheden står lodret - lige ned i nuet.
Og det er skønt, synes jeg



Spiritualitet er Vertikalitet, ingen i Danmark har som HansKrist beskrevet det sådan.

Så Arne vil du forstå mine skriverier så er det ud fra det du kalder volapyk som er nøglen til at åbne mine tekster, måske også derfor du ofte har kaldt det volapyk det jeg skrev. Men det glæder mig at du dog er nået frem til måske at ane hvad det drejer sig om.

Kristologiens vertikale spiritualitet har jeg drøftet intenst her på siden med ikke mindst jmp/Michael fx.

Fx en dimension jeg har savnet hos dig Arne og derfor efterlyst, især i forbindelse med din ikonoplevelse havde jeg håbet på lidt "volapyk" fra dig, men hellere sent end aldrig.

-0-0-0-0-0-

Nå anledningen til at jeg skriver det her indlæg er at jeg midt i en corona nyhedspause tilfældigt rækker ud efter en bog (1)* på sofabordet og bogen folder sig ud tilfældig på en side hvor der står:

Det vertikale nu, som er en del af den evige kristologiske orden, givet ved Kristi tilfældige/nødvendige inkarnation, fremhæves netop af Kristus, dvs Kristus lyser og skinner ind over den horisontale verdens nu, der udstrækkes i et kontinuum. Dette vertikale øjeblik, dette nu definerer så at sige nyskabelsen (og nydestruktionen).

Så Arne der er rigtig mange der har beskæftiget sig med det du kalder for "volapyk".

(1)*:

DET FLYDENDE KORS En metafysik om tiden og evigheden. Leif von der Wehl Mikkelsen.

Omslaget har en kort anmeldelse af min ven Søren Fauth som jeg mødte i Rødhus på stranden 2018. Han cyklede hen til mig og spurgte om jeg ikke var Hans-Kristian Hindkjær. Og du er Søren Fauth kunne jeg sige. Kun fra Facebook kendte vi hinanden.

Søren Fauth skriver:

Med "Det Flydende Kors" har Leif von der Wehl Mikkelsen begået et enestående værk, der føjer sig ind i en stolt filosofisk tradition. Samtidig indskriver "Det Flydende Kors" sig i en genre, som man sjældent, måske aldrig, har set i Danmark, nemlig udviklingen af en helt ny metafysik eller ontologi, der forener en religiøst betinget livs- og verdensopfattelse med en realistisk opfattelse af verdens objektive tilstand. Citat slut.


Leif von der Wehl Mikkelsen retter en stor og varm tak i forordet:

Til dr. phil Søren Fauth, som meget kompetent har læst korrektur og foreslået forbedringer af teksten, og hvis meget relevante kommentarer viser en usædvanlig dybtgående forståelse af mine teorier.

Iøvrigt skrev jeg en længere mail til Leif von der Wehl Mikkelsen om hvor begejstret jeg var for bogen, og så havde jeg et par spørgsmål til visse steder i teksten. Leif blev overrasket glad over min henvendelse, fordi der var så få der havde reageret, og ihvertfald hele den akademiske verden, var stort set forblevet tavs. Hvilket jeg fandt rystende, når efter min mening Leif havde skrevet et religionsfilosofisk mesterværk såvidt en Kristologisk ontologi. Leif ville kende min baggrund. Hvilket jeg fortalte ham, men det troede han ikke på, men det var jo korrekt nok de oplysninger jeg gav ham. Okay sagde han, så må du have selvstuderet, fortæl mig hvad du har selvstuderet. Det gjorde jeg så. Intet mindre end en imponerende dannelsesrejse du har været på svarede han tilbage, og efter disse oplysninger var han parat til en videre drøftelse mine kritiske spørgsmål til bogen.

-0-0-0-0-0-

Nå Arne om det du kalder "volapyk" er der skrevet i to tusinde år så meget spændende om.

Et kapitel hedder:

DEN VERTIKALE TID OG EVIGHEDEN.

-0-0-0-0-

HansKrist volapyk:

det religiøse og spirituelle omfatter vores vertikale noumenale spontane disperate diskontinuerte kreative ekstatiske skabelsesøjeblikke, Kairos øjeblikke, i vores liv. Disse strukturer er nøje beskrevet i enhver dyb religiøs spiritualitet og i kristendommen er det kristologien der er beskæftiget hermed.

Om begivenheden Kristus, den vertikale Kristus spiritualitet, skriver Luther:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk