annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 493 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: HVAD ER SANDHED?

Hej Borad,

Retfærdigvis skal siges at det var mig der lidt begyndte balladen med Thomas i denne tråd, da jeg skrev:

Med Kristus ved sin side skulle man godt kunne klare en hedeslagsdiskurs om sandheden og en dehydrering for ideer, af det Jesu ord vand, Thomas Hjerne Thom, hele tiden drikker og sprøjter/sjasker på os andre." Citat slut.

I første omgang havde jeg endda skrevet: ”Thomas Hjerne Thom(sen)”, fordi A. Thomsen har taget Thomas i forsvar, men så lavede jeg Thom(sen) om til blot ”Thom”, så der stod Thomas Hjerne Thom”; fordi det jo kunne misforstås sådan at jeg mener at Arne Thomsen er Hjernetom, men det var ikke tanken.

Thomas virker til at være velbegavet og udstyret med ret så megen forstand og fornuft. Blev han ikke også allerede før de 20 spurgt om han ville give tilladelse til at et af hans digte kunne komme med i en international bestseller?

Men hvordan vi bruger vores begavelse, forstand og fornuft, afhænger af den person vi er. Personen kan ødelægge alle de talenter man har fået med sig ind i livet.

Syndefaldsperioden ifølge den kristne opfattelse, er ej heller at vores natur, den menneskelige natur, er ødelagt og fordærvet. Men at vores person (Gud-billed-hed) vender forkert, er forvreden og splittet (korrumperet) og i splid med sig selv, hvorved personen fordærver og ødelæger sin egen gode natur (og andres ved sin optræden), som kan være samvittighedsnaturen der vender opad mod Himlen (de åndelige kulturelle sandheder), eller vores fornuftsnatur som vender sig mod jorden og den praktiske livsførelse.

Når en person i den grad lever i splid med sig selv og fordærver sin egen gode menneskenatur og andres ved sin optræden, kan vi finde på at tale om at personen er i djævlens vold og magt. Så på den måde kan vi sige at djævlen findes, som en personlig uhyggelig virkelighed eller besættelsesmagt der korrumperer vores personlighed og personlige gode vilje, der kan fordærve det gode i mennesket selv og ødelægge det for flest mulige andre ved sin optræden. Dette lige apropos onlinereligionsdebatten ”djævlen findes” (det er altså ikke Thomas der skal føle sig truffet).

Men Thomas (ikke den ”Thomas mediciner”, læge, der siger djævlen findes) skal selvfølgelig ikke snydes, han skal have som han har fortjent. Jeg mener at det der Jesu ord vand, som Thomas så gerne vil drikke, at det får han galt i halsen og han hoster, sprutter og sprøjter det op igen i hovedet på os andre. Sådan føler jeg det. I stedet for selv at drikke det, og derved slukke sin sjælelige/åndelige tørst, gylper og hoster han det op igen. Sådan forholder det sig med mange guruer, de tør ikke selv gå vejen, men vil have andre til at gå forrest og først, ja i det hele taget gå den vej og tage den medicin de ikke selv tør gå og tage. Og så er vi vist fremme ved din pointe, nemlig at en vejviser skal gå vejen selv.

Mange kærlige hilsner Hanskrist.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk