annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Numinous Ekstatisk Kreativ Spontanitet

Hej Thomas.

Tak for din mening, dette er vigtig i en debat, da vores synspunkter ellers meget bliver præget af hvad flertallet mener om en person. Og stemningen er jo ofte at jeg "vrøvler" og taler uklart (arne, michael, simon, treram og bjørn), hvorfor det er så befriende med din stemme her på debatten. Den samme evne havde Kræn-p, han gik ej heller den vej flokken gik, men tænkte selvstændigt, og var fri og uafhængig i sin vurdering folk, hvor han om nogen læste hvad de skrev og ikke hvad han lystede at skyde dem i skoene eller useriøst bevidst fejltolkede dem (som er blevet den helt store idræt her på trosfriheds debatten, og som truer med at ødelægge os (os skriver jeg, fordi vi jo kun er ganske få aktive)).


Sjovt nok tænkte jeg at du nok ville være den eneste der rigtig forstod det indlæg, filosofisk hjernegymnastik, der redegjorde for begrebet numinous, som ikke siden Kant har været tænkt på som refererende til noget overnaturligt. Du har et godt hovede Thomas derom har jeg aldrig været i tvivl, husker hvor meget kvalificeret modspil du altid har formået at give bjørn og simon når vi har været på den naturvidenskabelige boldgade. Selv om du har stor interesse for "spiritualitet" og spirituel visdom, så husk altid at få så meget naturvidenskabelig tænkning med ind over som overhovedet muligt, det vil du aldrig fortryde og belønningerne bliver store som årene går. Og igen du har tydeligvis hovedet til at studere videnskabsteori; moderne videnskab om hjernen; psykologi; psykiatri; evolutions -biologi, -psykologi, -sociologi og andre relevante fag såvidt vores spiritualitet.

Endvidere vil jeg påpege at de kontinental europæiske eksistentialister i sig, sammen med især Jung, har hele den vestlige spiritualitet gemt i sig, at finde i sig. Vestens modspil til vore dages new age, eller nyreligiøsitet, der helt og holdent er østlig religiøs inspireret tænkning, den finder vi hos de store kontinental europæiske eksistentialistiske tænkere fra især mellemkrigstiden, hvor Tillich og Berdyaev spiller en hel central rolle.



Af ældre filosofisk litteratur hvorigennem jeg er blevet fortrolig med begrebet numinous har vi:

Carl Gustav Jung, også han relaterer begrebet til en Kant'iansk diskurs, eller "efter Kant" diskurs, hvormed vi er ude over en falsk metafysisk overtroisk, overnaturlig, tænkning såvidt dette begreb.

Harald Høffding (er i besiddelse af hans samlede forfatterskab og har studeret ham på kryds og tværs).

F. C. Krarup: Religionsfilosofi. En Bog om det religiøse Livs Væsen og Ret.

Søren Holm, (Søren Peter Holm, vores store religionshistoriker) hvor jeg vil nævne Religionsfilosofien i det 20. årh (intet mindre end fremragende, anskaf dig disse to store bind Thomas); og hans bog om Paul Tillich, men jeg har stort set også samtlige hans bøger.

Nicolas Berdyaev, har hele hans forfatterskab på engelsk, ca 20 bøger. Og i et af hans vigtigste filosofisk relevante bøger, "The Beginning & the End" er begrebet numinous på tale stort set hele bogen igennem og igen i en "efter Kant" diskurs kontekst.

Paul Tillich, har stort set hele hans forfatterskab, mangler kun et par enkelte bøger og artikler, men dem får jeg før eller siden.

Rudolf Otto: "the idea of the holy".


Har vel 20 forskellige filosofi historier i mit bibliotek, hvor begrebet numinous omtales når det er relevant.


Der vil nok være andet litteratur, men det er lige hvad jeg stående eller siddende her, kan komme på af ældre litteratur hvor jeg er blevet fortrolig med begrebet numinous som for mig altid har været opfattet i en "efter Kant diskurs kontekst", fordi det er den måde begrebet forstås på hos mellemkrigstidens kontinental europæiske eksistentialistiske tænkere, som især repræsenterer mit filosofiske og spirituelle og eksistentielle, altså åndelige, udgangspunkt og ståsted. Det er dem jeg om noget er rundet af.


mange kærlige hilsner HansKrist.


PS:


Husk nu Thomas, at anskaf dig Søren Holm: "Religionsfilosofien i det 20. årh".
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk