annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15661551
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380435
Et andet syn 1989790
Jesu ord 1522523
Åndelig Føde 1515861
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 394 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Spiritualitet - Synkretisme

Hanskrist.

Du skriver:
Citat:
Endvidere har du jo tydeligvis antipati imod mig og har haft det siden 2003, og det er lidt trættende i længden.
Mit svar:
Her må jeg blankt afvise.
Du har fortalt en del her på Trosfrihed.dk om dit privatliv, og der er intet af dette, der hos mig skaber antipati.
Jeg kan heller ikke se nogen som helst rimelig grund til personlige følelser mellem os, da vi jo overhovedet kun kender hinanden via denne hjemmeside - og da den slags iøvrigt efter min mening tillige er sagen totalt uvedkommende.

Du har bidt dig fast i, at den peruvianske antropolog oplever kristendommen i sit hjemland sådan, som han beskriver den med disse ord:
Citat:
Ifølge den kristne tro findes der en himmel, hvor gud befinder sig, og dermed er mennesket placeret fjernt fra Gud, langt væk. Via ceremonier eller ritualer mødes man med eller kommer tæt på det ophøjede.
hvilket øjensynlig bringer dig "helt op i det røde felt".

Men det er jo åbenbart sådan han oplever kristendommen i sit hjemland - enten du så ka´li' det eller ej - og det ville da være en hån mod ytringsfriheden, hvis han ikke må skrive, hvad han synes, han oplever!

Jeg har også svært ved at se, hvad det egentlig er, der provokerer dig så stærkt.

Hans ord: "en himmel, hvor gud befinder sig" modsiges da ikke af den den mest almindelige kristne bøn Fadervor, med mindre man er meget pernitten: Fader vor, du som er i himlene!.

Og når man i den romersk katolske kirke ringer med en klokke under nadveren (klik), så skal man da være vildt nøjeregnende for ikke at acceptere antropologens ord: "Via ceremonier eller ritualer mødes man med eller kommer tæt på det ophøjede."

Nu er den romersk katolske kristne kirke den, jeg har sværest ved at se kvaliteter i (af mange forskellige grunde), men du slutter jo med at skrive:
Citat:
Det er ikke religionskrig at du bringer et citat du bruger som præmis og tar for gode ord, når den er stik forkert og ingen kristne kirkeretninger i hele verden vil kunne godkende den, men som mig totalt afvise påstanden som direkte og lodret forkert, det er jo det stik modsatte der er sandt.

Med ovenstående henvisninger til bønnen og nadveren tror jeg ikke på dine ord om, at alle kristne kirkeretninger vil afvise antropologens ord som "lodret forkerte".

Jeg forstår godt, at din (og andres) "eksistentialistiske kristendom" - eller hvilken betegnelse, du nu måtte vælge at bruge - kan have forbehold, men i den samlede kristendom, på hvis vegne du jo udtaler dig, hvor stor en andel og accept har du/I dér?
Mon ikke den er noget nær forsvindende? blinker

For mig er budskabet fra Andesbjergene om en ydmygende synkretisme påtvunget af den magtfuldkomne kristendom dér på, hvad der vel er en del af den mere end 40.000 år gamle og noget nær globale shamanisme, en sørgelig beretning, der vækker drømme om en mulig synkretisme (syntese) under ligeværdige forhold.
Hvad kunne der ikke komme ud af dét? yeah

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
20/04/2024 17:02
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Politiet til stede i Korsør efter anmel..
20/04/2024 16:41
Vinderne i DM i Skills er fundet
20/04/2024 16:29
Politiet kan først melde nyt ud om flya..
20/04/2024 15:30
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Nyheder fra Religion.dk