annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hvad skal vi med filosofi?


Kære treram.

Jeg nåede ikke at se dit indlæg inden jeg rejste, men det gør jeg så nu, og det fortjener en kommentar.

Filosofi er et intellektuelt tidsfordriv, som er totalt unødvendigt for at leve et fornuftigt liv. Det har efterhånden udartet sig til en konkurrence om, hvem der kan finde på flest nye ord og begreber til at forklare en åndelig verden, som den pågældende filosof nu opfatter den. Hver ny filosof begynder derfor med at vise, at hans forgængere tog fejl eller kun havde delvis ret, og derefter får man så den "rigtige" forklaring.

For at holde rede på de mange begreber opfinder man så nye "ismer" til at klassificere de mange fantasier. Kun ganske få filosofiske teser har vist sig holdbare i længden. Det gælder f.eks. David Humes påvisning af, at uanset hvor mange gange en fysisk proces får det samme udfald, er det ingen garanti for, at det fortsat vil ske. Vores tænkning er baseret på vaneforestillinger.

En anden holdbar tese er Kurt Gödels påvisning af, at ingen matematiske beviser kan være absolutte, en opdagelse der rystede alverdens matematikere og filosoffer. En tredie er Wittgensteins påvisning af, at sproget er ude af stand til at skabe fuld forståelse mellem mennesker, hvilket alle filosoffer og præster burde lægge sig på sinde. Der findes derfor heller ikke nogen absolutte sandheder.

Hvad skal vi så med filosofferne? De kan da bruges som beskæftigelsesterapi til arbejdsløse samspilsramte som Hansedrengen, eller som et middel mod intellektuel kedsomhed, hvis man ikke kan finde noget fornuftigere at tage sig til, men faktisk er det kun naturfilosofien, der har betydning for os, fordi den åbner for nye veje i forskningen. Men almindelige mennesker behøver ikke at kende til den.

Som en psykolog engang udtrykte det: Gode gamle Signe. Hun havde aldrig hørt om Freud, men hun havde fjorten børn. Det er vist sagen i en nøddeskal, så du har ingen grund til at læse om filosoffernes fejltagelser for at få et godt liv.

Som ung var jeg igennem hele striben fra de gamle grækere til de nyere fra det tyvende århundrede, og der er meget lidt at hente for en selvstændig tankevirksomhed. I dag er det kun naturfilosofi og sprogfilosofi der kan fange min interesse, for de er praktisk anvendelige i dagligdagen. Der er mere visdom i ordsprog og folkelige overleveringer end i alverdens religioner og åndelige filosofier.

Mit nylige besøg i Indien fik mig til at læse op på min viden om Jainismen fra den i starten var en naturfilosofi, og det er slående, som både Hinduismen, Buddhismen, Kristendommen og flere østlige religioner har lånt væsentlige tanker fra den. Mest forbløffende er, at disse gamle tanker indeholder en masse paralleller til moderne naturvidenskab, så man kunne tro, at vi er født med en intuitiv forståelse af universets love. Desværre udviklede den sig også til en religion med de ulemper, det medfører.

Så du har ret i, at det meste filosofi er noget sludder, og på toppen af sludderet finder du Heidegger, Hansedrengens yndling. Den gamle nazists tanker var lige så forskruede, som Hansedrengens er i dag, men sproget var selvfølgelig mere kultiveret, end det som Hansedrengen bruger i chatten.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk