annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hvad skal vi med filosofi?


Hej Simon.

Vi to ser ud til at være de eneste, der er så bredt orienteret i filosofi, at vi kan have en meningsfuld dialog om filosofiens væsen. Det havde jeg også halvt om halvt ventet, men jeg havde dog håbet, at der blandt de tavse iagttagere måske var en eller flere, der kunne belyse andre sider af filosofien end det snævre begreb, som bl.a. Hansemand klynger sig til.

Egentlig foretrækker jeg betegnelsen holosofi frem for filosofi, for det dækker bedre, at den klassiske filosofi ligesom flere af østens filosofiske retninger mere var et forsøg på at samtænke alverdens viden til et realistisk og homogent billede af virkeligheden. Det var jo netop dette, de store naturfilosoffer altid forsøgte, fra Aristoteles og Epikur til Einstein og Bohr. Filosofi-betegnelsen kunne man så reservere til fagfilosoffer, som kun studerer et begrænset område af virkeligheden.

Resultatet af de mange filosofiske diskussioner, jeg har deltaget i, fik mig for mange år siden til at formulere følgende læresætning:

Ethvert fænomen kan studeres separat, men kun forstås i sammenhæng med det øvrige univers.

Det dækker fint de mange misforståelser, der opstår, når mennesker søger at tolke verden ud fra et begrænset erfaringsområde, som f.eks. religion eller teologi. Mange naturvidenskabsfolk begår den samme fejl, når de søger at tolke verden ud fra et begrænset sæt fysiske naturlove, for de forklarer ikke fænomenet liv. Af de grundlæggende fysiske verdensbilleder er det faktisk kun termodynamikken og kaosteorien der overhovedet beskæftiger sig med begrebet, og de ser det kun fra en informationsteoretisk vinkel.

Jeg tror vi skal dybere ned for at finde årsagerne til universets fænomener, helt ned til hvor materie og kræfter forenes med rummet i flere dimensioner, men det vil føre for vidt at komme ind på her.

Men eftersom vi selv er et af universets fænomener, rummer vi også løsningen på gåden, og det er måske glimt af den vi oplever, når vi ad intuitiv vej og med matematikkens hjælp når videre i vor erkendelse af verden. Det var både Einstein og Bohr gode eksempler på. Bohr var endda så inspireret af taoismens intuitive ide, at han valgte yin/yang symbolet som det centrale element i sit våbenskjold. Det kan også være forklaringen på, at religiøse tænkere iblandt har ramt noget rigtigt, selv om deres argumentation har været behæftet med stribevis af logiske fejltagelser. tosset

Men nok om det. Om få dage drager jeg selv til østen for at leve mig ind i deres kultur og tænkemåde, spise deres mad og lytte til deres musik, desværre kun i nogle få uger. Men hvis man virkelig vil rykke i sine tanker, er det nødvendigt at rykke sig selv ud af det vante daglige miljø. Skrækscenariet er, at man ellers kunne ende som Hansemand. griner


Mvh

Ole Bjørn :o)


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk