annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Harly
Emne: Re: Næstekærlighed

Hej Simon!

Citat:
... hvor selve mennesket og uden gamle lignelser viste sig i stand til at skabe en bedre verden end den din senere gud var leveringsdygtig med; slet ikke dårligt, vel?

Det er da ikke Gud, der skal "levere" en bedre verden - det skal vi da selv gøre! Vi skal da selv, ud fra vor egen frie vilje, vælge det gode, frem for, det onde for, at gøre dette til en bedre verden!

Uanset, hvad man tror på, så vil forståelsen for næstekærligheden starte med dens udøvelse i praksis. Ikke før, næstekærligheden er baggrunden for dine handlinger, vil du kunne forstå, hvad jeg taler om. Læg dit fokus dér, på næstekærligheden, hvis du virkelig ønsker, at gøre en positiv forskel i denne verden! Mit fokus er først og fremmest, at overbevise folk om næstekærlighedens afgørende betydning for, at gøre dette til en bedre verden at leve i. Mit fokus er først og fremmest de godgørende handlingers betydning, ikke, at overbevise nogen om Guds eksistens; for sidstnævnte konklusion, må de selv komme til, gennem forståelsen for, hvad næstekærlighed i virkeligheden er. Det aller vigtigste for mig er altså, at fokusere på det gode, kontra det onde!

Hvis du ikke prøver på, at praktisere næstekærligheden, så vil du heller ikke kunne opdage, om jeg taler sandt. Du kan jo ikke udtale dig om, om noget fungerer, eller ej, uden, at afprøve det i praksis, Kan du vel? Du skal jo først erfare, om noget virkelig fungerer som påstået ved, at udføre den pågældende handling i praksis; for, ikke før du gør det, kan du virkelig forstå, om det nu også er som beskrevet.

F.eks. kan jeg jo ikke virkelig tro på, at et faldskærmsudspring giver det adrenalin-kick, som udøverne jo påstår at det giver én, hvis jeg ikke har udført det i praksis, og selv har erfaret, at det virkelig forholder sig sådan som beskrevet - indtil da, vil det kun være en teoretisk mulighed, at det virkelig er sandt, det, som de praktiserende faldskærmsudspringere påstår, at de oplever i springet. Og sådan, forholder det sig selvfølgelig også med næstekærligheden - én ting, er teori, men noget helt andet, er praksis!

Når du så har prøvet, at praktisere næstekærligheden sådan, som jeg, og mange andre før mig, har beskrevet det, så kan du udtale dig om det; så kan du med erfaringens overbevisning kommentere det; for så ved du jo virkelig, via erfaringen med samme, hvad jeg egentlig taler om! Indtil da, er det kun en teori for dig, som du endnu ikke har afprøvet i praksis - logisk set!

Praktiser næstekærligheden, Simon, for så vil du forstå, hvad jeg taler om - tro, for selve gerningernes skyld! smiler

Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk