annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Om tankestof og missionsvirksomhed.

Du ser det på denne debatside, og du møder det overalt i din dagligdag, mennesker, der søger at overbevise dig om, at de kender sandheden om livet, og at du derfor skal tro på det samme, som de selv tror på. Det skal du ikke. Du er bedre tjent med at tænke selv, for hvad der er sandhed for den ene, kan meget vel være en illusion for en anden.

Sandhedsapostlene ynder at citere "autoriteter" for lissom at understrege, at dette er et anerkendt synspunkt hos de lærde, som de selv har gennemtænkt og også er enige i, for på denne måde at give deres egne ord ekstra vægt. Tro dem ikke. De ved ikke, hvad der er bedst for dig, for du er den, der kender dig selv bedst.

Betyder det så, at vi skal kassere alle udtalelser, som andre kommer med? Selvfølgelig ikke. De kan nemlig bruges som udgangspunkt for vore egne forsøg på at komme til klarhed over os selv, og i bedste fald kan de inspirere os til at få bedre orden på vores tilværelse.

Vi skal blot være på vagt overfor alle forsøg på at indoktrinere os med bestemte opfattelser. De er nemlig blot forsøg på, hvad man kunne kalde "åndelig voldtægt", foranlediget af missionærernes ønske om at andre bekræfter hans/hendes tro, fordi de inderst inde er usikre på, om det nu er rigtigt.

Alle mennesker søger lykken, den tilstand hvor man er fyldt med glæde over livet det meste af tiden, for der vil altid komme perioder, hvor begivenheder omkring en forstyrrer denne følelse af lykke. Det harmoniske og positive menneske vil dog hurtigt finde vejen tilbage, og lettere komme over de slag, som livet giver en.

Den lykke og harmoni har jeg været så priviligeret at have det meste af mit liv, selv om livet også ind imellem har givet mig slag, som de fleste ville have bukket under for. Jeg vil hjertens gerne give mine erfaringer videre, så du kan opnå det samme, men det er desværre umuligt. Din baggrund er forskellig fra min, din viden og dine interesser er forskellige fra mine, og derfor også den mentalitet du har.

Det eneste, jeg kan give dig, er mine erfaringer om mit eget liv og håbe på, at de kan tjene som tankestof og inspiration til, at du finder din egen vej til lykken. Du skal bruge det til at tænke selv og huske på, at alle andres tanker ikke nødvendigvis er efterfølgelsesværdige for dig. Kun begivenhederne i dit eget liv kan vise dig, hvad du befinder dig bedst ved.

Men jeg kan betro dig, at mange af de autoriteter, som "missionærerne" citerer, var temmelig ulykkelige mennesker med et bittert syn på livet. At de er blevet udråbt til autoriteter skyldes kun, at andre har kunnet genkende deres egen bitterhed over livets ubarmhjertighed i deres tekster. Men at søge lykken gennem bitre menneskers erfaringer virker ikke særlig smart for mig.

Så tag alt, hvad du læser og hører med et gran salt, og lad dine egne erfaringer være din vejviser til en bedre tilværelse. Det er trods alt dit liv og din lykke det drejer sig om, ikke missionærernes.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk