annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15691527
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382536
Et andet syn 1992105
Åndelig Føde 1526365
Jesu ord 1523730
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Arne Thomsen, Hanskrist ,(1 usynlig), 541 gæster og 184 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Meditation, filosofiske overvejelser.

det er mit forsøg på en alternativ oversættelse til hvad Heidegger skrev til Frankl da han besøgte Frankl, nemlig følgende:

Das Vergangene geht;
Das Gewesene kommt.

oversætteren til dansk af Frankl bogs "Det overhørte råb om mening" Inger Lise Franke, har oversat det som her følger:

Det, der har passeret, er forbi.
Det, der er fortid, vil komme.

Min egen fortrukne oversættelse, selv om jeg ikke er tysk kyndig er følgende:

Det forgængelige går
Det forhenværende forbliver.

måske:

det forgængelige gik
det forhenværende forbliver

eller

det forhenværende kommer,

en tanke jeg selv var inde på da jeg skrev følgende:

Citat:
vi har vores fortid; barndom (barndommelighed) ungdom (ungdommelighed) i vores fremtid, alderdom, visdom, det færdige kunstværk, som forestillede erindringer om fuldstændighed, der endelig vil lykkes os, som den sløjfe og gestaltning et endeligt liv må være

vores "manddom" og modenhed/voksenhed gør at vi nu har den vase, form, der gør at alderdommen og visdommen kan få lov at fylde vasen vores med barndommens og ungdommens skønneste roser, således slutter og gestalter vi den smukkeste buket

således slutter og gestalter vi den smukkeste buket, ansigt og personlighed, hvor alt blev genoptaget, taget op igen, barndommens leg (legende indstilling) og ungdommens vitalitet og humør

åh ja, vi skal blive som børn igen



når vi dør har vi ingen fremtid, vi har kun fortid, som nu er vores liv, eller blev vores liv, gestaltede liv, hvor person og livshistorie er koncentreret forbundet. Med dette positive syn på fortiden kan vi bevare vores hukommelse selv i alderdommen, og der er ingen grund til at stirre fortvivlet ud i intetheden eller opløsning af vores person og personlighed, erindringer, hukommelse. Så det er en sund måde at undgå demens på, opløsningen af vores hukommelse og personlighed, vores meningsfyldte livshistorie. Det er Viktor Frankl's "optimisme om fortiden". Kun kristendommen sikre dette forhold.

Citat:
... the particular single personality and its destiny are a higher value than the world order and the harmony of the whole, than abstract being....


The entire world is nothing in comparison with human personality, with the unique person of a man, with his unique fate.

Berdyaev



mkh HansKrist

PS:

Jeg overvejede forgår (som du for'slår), men valgte efter nærmere overvejelse altså "går", fordi jeg netop ikke tror Heidegger tænker på at det forgår. Og nu her i sidste eksempel vælger jeg gik.

PPS:

nå men altsammen en kuriøs sjov parentes, detalje, som ikke vedkommer det egentlige som var mit alternative syn på meditation.
Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af ABC
25/04/2024 22:30
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 22:22
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
Nyheder fra Religion.dk