annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 510 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Hvad møder du i din hverdag?

Hej Arne

Det er altså helt ok bare at kalde mig, Anne, men det er selvfølgelig op til dig. Jeg har aldrig lagt skjul på, at det er det, jeg hedder, selvom mit brugernavn ret tilfældigt blev ALH (da jeg i sin tid for tre år siden kom til at registrere mig på onlinedebatten).

Citat:
"Fred og fordybelse" - det lyder for mig lidt søvndyssende, men "fordybelse" (tror jeg godt, jeg kan kalde det) det har jeg mødt, og det har bestemt ikke været fredeligt, snarere dramatisk - især når jeg glemmer mig selv og er fuldt opmærksom.



Jeg kan rigtig godt lide dine ordvalg her, især dramatisk . Det er vel lidt i retning af det, at give sig selv fuldt ud på en måde, hvor man er fuldt til stede i det, man gør, og ikke behøver at lade sig bremse, fordi man helst vil sit eget (opfylde sine egne behov først)? Set fra en lidt anden side oplever jeg også, at det dramatiske kan opstå, fordi fred ikke nødvendigvis er en fredlig og harmonisk sindstilstand eller en lang dag på stranden uden nogle pligter, men kan bringe en i et dramatisk spil, hvor tingene bliver vendt på hovedet eller bragt i det rette lys - f.eks. i et menneskefrit kirkerum på toppen af et bjerg, eller i en lille og halvmørk landsbykirke i Taizé (eller i et stort lidt utraditionelt kirkerum med 2000 andre mennesker, ja, jeg tænker jo på Taizé, hvor jeg var to gange sidste år).

Citat:
Åh nej, nu snakker han Ikóner igen - ja, men det er jo dem, der giver mig fordybelse, inspiration, mening, målrettethed, aktiv kærlighed til verden.


Det gør da ikke noget. Her er der åbenbart noget, der kan møde dig og vække dig med inspiration, mening, målrettethed og aktiv kærlighed til verden. For mig er det faktisk også en måde at vende sig om mod Kristus. Jeg er ikke selv lige så inspireret af ikoner og finder, at deres udtryk kan være meget forskellige, men nogle er også ret gode. Jeg holder specielt meget af treenighedsmotivet (tror du kender det). Jeg kender en i Rumænien, der maler ikoner. Så vidt jeg husker kan han - til trods for at han er ortodoks - bedst lide at male dem i den katolske stil, fordi han siger, at det ortodokse ikon er mere tungt eller dystert. Men jeg holder meget af kristne motiver og billeder, og mit hjem bærer virkelig også præg af dette (Kristus, blomster, blive farver, kors osv.)- hmm, det er faktisk bare blevet hverdag for mig.

Nu vil jeg slutte og komme til stede i min dag smiler

Mvh
Anne

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skotlands regeringschef træder tilbage
29/04/2024 13:21
Andreas Mogensen er tilbage på dansk jo..
29/04/2024 12:39
Færdselsuheld spærrer spor og skaber k..
29/04/2024 12:39
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Nyheder fra Religion.dk