annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Hvad møder du i din hverdag?

Kære RoseMarie

Det var vel nok et dejligt indlæg, hvor du på en eller anden måde fik sagt det, jeg ikke helt formåede.

Citat:
For mig handler fred og fordybelse i bund og grund om at være tilstede og nærværende lige dér, hvor jeg står og går og er. Og for mig er fred og fordybelse ikke betinget af en ydre stilhed, men noget som ofte(st) foregår med lyd og med snak og med ord.


Det er jeg enig i. Jeg synes, at det være må den, der kommer først, for tænk hvis man blev afhængig at en bestemt tid sat af til fred og fordybelse, men som i perioder bare ikke er muligt. På den måde handler det ikke så meget om at tage sig tid til at skulle fordybe sig, men om at være til stede i det man gør i løbet af dagen. Det er faktisk ikke så let, men jeg tror, at det er her, man kan få forøget sin livsglæde og undgå psykiske reaktioner som f.eks. stress.

Forleden dag må jeg indrømme, at jeg ikke befandt mig godt i min egen hverdag. For det første gjorde jeg konstant det, at jeg hev mobilen op af lommen for at tjekke, hvad klokken var, og når jeg så havde puttet mobilen ned i lommen igen, kunne jeg overhovedet ikke huske, hvad klokken var. Dvs. selvom jeg så tiden, så jeg den alligevel ikke, for mit blik eller tilstedeværd var der slet ikke. Til sidst kunne jeg lige så godt holde op med at se på klokken. For det andet havde jeg lyst til, at jeg kunne hoppe i et eller andet, altså væk fra denne skrækkelige hverdagssituation, som syntes helt umulig..

Derfor må det at opleve fred og fordybelse for mig at se også indbefatte, at man faktisk er i stand til det, altså formår at være til stede lige her og nu i det, man nu en gang møder i sin hverdag. Hvor tit går vi ikke i gang med noget (eller tager på arbejde), som vi egentlig gerne bare vil have overstået?

Det er ofte om aftenen, at jeg opdager, hvordan jeg egentlig har det. Her har jeg af og til prøvet, at jeg fik sat mig ned ved mit lille husalter, og så kom der ellers gang i noget. Her er det godt bare at være lidt stille, måske skrive eller male, eller måske skal der simpelthen grædes igennem alt afhængig af, hvad jeg nu er i kontakt med. Det er som regel ikke noget fra hverdagen, der er poppet op, men gamle ting som kroppen slæber rundt på. Det behøver ikke at være noget traumatisk. Jeg tror virkelig på, at vi bliver mere sammenhængende og hele (måske ikke det rette ordvalg), hvis vi en gang imellem har lidt føling med os selv helt nede fra dybet i os, fordi vi dagligt er præget af at være dem vi er. Vi har simpelthen et følelsesregister, som vi møder os selv og vores omverden med.

På den måde kan fred og fordybelse være en hjælp til at komme til stede ved rent faktisk at turde være sig selv. Det behøver ikke at tage særlig lang tid, men kan betragtes som det at tage ansvar for sig selv, fordi ubevidste strukturer (følelsesmæssige tilstande) kan være årsag til meget, f.eks. en dårlig jeg-følelse (manglende selvværd) eller i modsatte grøft en overjegs-struktur (jeg har styr på det hele, jeg vil gerne dominere, for jeg er bedre til det end jer).

Men mon ikke vi kender os selv godt nok til at vide, hvad der er bedst for os. Hvis ikke er det nok et godt sted at starte smiler

Ellers synes jeg, at det lyder dejligt at være til stede i lyde og farver, ja, i smalltalk med Gud og hver mand smiler

Mvh
Anne

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Dæmning kollapset i Kenya efter oversv..
29/04/2024 11:11
Nu kan vi alle tjekke ind med mobilen i ..
29/04/2024 11:09
Politi undersøger dødsfald ved Horsens
29/04/2024 11:06
Forsvarsforhandlinger slut uden aftale: ..
29/04/2024 10:25
Danskerne har stor tillid til politiet, ..
29/04/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk