annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18673273
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2574749
Åndelig Føde 2243224
Et andet syn 2124289
Så er der linet op... 1726396
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 142 gæster og 218 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Michael
Emne: Re: Meditation, igen

Ole Bjørn udfrittede mig, i den anden tråd, om, hvor jeg havde min opfattelse af meditation fra. Det har jeg aldrig lagt skjul på. Jeg har da ligget under for de samme opfattelser, som så mange andre, men da jeg, for mange år siden, stødte på Krishnamurtis bøger fik jeg den opfattelse, som jeg har i dag.

Ole Bjørn citerer fra ’’Ørnens Flugt’’:

’’ .. hele dagen må De meditere, på kontoret, sammen med familien, når De siger til en eller anden: "Jeg elsker dig", når de betragter Deres børn, når De opdrager dem til at blive soldater, at slå ihjel, at være medlemmer af en nation og tilbede et flag, når de opdrager dem til at gå lige ind i verdens fælde; at lægge mærke til alt dette, at indse hvilken rolle man spiller i det - det er alt sammen en del af meditationen.’’

Og det er så svaret på hans spørgsmål om hvor jeg har min opfattelse af meditation fra. Længere er den ikke.

Det er selvfølgelig en beskrivelse og hvis man kigger ind i denne beskrivelse, vil man kunne læse, at meditation ikke er noget, der kan adskilles fra det virkelige liv. Man bliver nødt til, at gå ud og leve sit eget liv og være opmærksom, mens man gør det. Kun på den måde, kan man lære og ved at lære bliver man klogere.

Hos Krishnamurti er der ingen lære, ingen guruer, ingen religioner, ingen nationaliteter, ingen anvist vej. Kun den dybeste alvor. Derfor ville det også være tåbeligt at erklære sig for tilhænger, vi er alle mennesker, der meddeler os til hinanden. Det er ikke en konkurrence om, hvem der er bedst.

Der er den væsentlige forskel på viden og forståelse, at viden kan man læse sig til i bøger, men det vil altid være noget udefra kommende, så at sige, mens forståelse betyder selv at se, selv at leve sit liv. Det er den dør man kun selv kan gå ind ad og hvad der er på den anden side kan man kun selv forholde sig til. Derfor bliver det, man selv forstår, til en væsentlig del af ens egen udvikling.

Dette forlener meditation og livet med en stor værdighed for det betyder, at der ikke er nogen sammenligning mellem den, der er noget og den, der ikke er noget, en sammenligning, som er meget udbredt i vores samfund.

Uanset hvem man er, kan man kun selv forstå sig selv, ingen anden kan. Og uanset hvordan éns liv er i denne sammenligning er det vigtigt, at man selv elsker det. Om man er klog, rig, betydningsfuld, magtfuld betyder intet, det som betyder noget er venskab og kærlighed.

Jeg agter ikke at diskutere Krishnamurti, hvis man er interesseret, kan man selv læse ham, hvilket jeg kun kan anbefale.

Det er kun naturligt, at man tilegner sig det, man synes om, gennem sit liv, men selvom jeg altid har holdt meget af Krishnamurtis bøger, så er jeg helt min egen herre. Det er tåbeligt, at gøre sig selv til et andethåndsmenneske ved at plagiere andre.

En hvilken som helst forståelse jeg monne have, er helt min egen og jeg forventer også at snakke med mennesker der ikke hele tiden henviser til hvad andre har sagt, men som udtaler sig om, ikke hvad de har læst, men hvad de selv har set. smiler

Forøvrigt undrer det mig lidt hvad Trosfrihed.dk egentlig står for. Betyder det, at man skal finde sig i at blive nedgjort i hvert eneste indlæg fra Ole Bjørn?

Eller er det blot Trosfrihed.dk's debattone?
Seneste indlæg
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 00:59
Gud
af Arne Thomsen
21/09/2024 00:14
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
20/09/2024 23:06
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
En person er stukket ned i København: P..
21/09/2024 01:58
Harris forsøger at få Trump til at sti..
21/09/2024 01:25
FN: Eksplosioner i Libanon var et brud p..
20/09/2024 22:45
De første amerikanere stod i kø til at..
20/09/2024 21:52
DMI varsler tåge i dele af landet
20/09/2024 21:28
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Konservative vil have ny model for bolig..
21/09/2024 00:07
Politi afspærrer Gothersgade efter mand..
20/09/2024 23:48
Israel efterforsker videoer af soldaters..
20/09/2024 23:01
Harris forsøger at stable ny debat mod ..
20/09/2024 22:30
Skib med sprængfarlige kemikalier når ..
20/09/2024 20:06