annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: Kære Michael.

Kære Ole Bjørn.

Tak fordi du tog til genmæle med et vægtigt indlæg. Jeg vil naturligvis ikke bestride rigtigheden af det, som du skriver vedrørende de aspekter, der er forankrede i naturvidenskabelige arbejdsmetoder. Imidlertid har jeg andre grunde – herunder filosofiske – til at mene, at Michael og jeg langt hen ad vejen taler om det samme.

Her vil jeg bede dig henvende opmærksomheden på det, som jeg skrev, og som faktisk var omdrejningspunktet for oplægget: »Du står absolut ikke ene, når du hævder, at det altid er nu, og at nu’et er det eneste, vi har, når vi taler om det oplevelsesmæssige.« (Citat slut).

Her er 'det oplevelsesmæssige' nøglebegrebet, og herfra kunne du i filosofisk henseende gå videre med Søren Kierkegaard, der i såvel Philosophiske Smuler som i Begrebet Angest har nedfældet afgrundsdybe tanker om det begreb, som han kalder 'Øieblikket'. Det er ret indviklet, hvorfor jeg ikke vil trætte med længere forklaringer, men blot nævne, at Kierkegaard kalder øjeblikket for evighedens nucleus.

Du kunne også vende blikket mod øst og beskæftige dig med en dybtgående filosofisk antropologi, som eksempelvis findes i buddhismen. Her vil du for eksempel støde på anvisninger til frigørelse fra de tidsmæssige fluktuationer, så sindet falder til at hvile i nu’ets uforlignelige tomhed 'shunyata'. Den tomhed, der er oprindelsespotentialet for alt, hvad der kan foreligge i sindet, og som kun han opleves i nu’et.

Lad mig give dig en tekstprøve fra Majjhima-Nikâya, som den tyske Ernst Hoffman, der livet igennem studerede Vayrayana-Buddhismen, hvor han blev optaget under navnet Lama Anagarika Govinda, anbragte forrest i sin bog The Psychological Attitude of Early Buddhist Philosophy:

»The Perfect One is free from any theory, for the Perfect One has understood what the body is, and how it arises, and passes away. He has understood what feeling is, and how it arises, and passes away. He has understood what perception is, and how it arises, and passes away. He has understood what the mental formations are, and how they arise, and pass away. He has understood what consciousness is, and how it arises, and passes away. Therefore, I say, the Perfect One has won complete deliverance through the extinction, fading away, disappearance, rejection, and getting rid of all opinions and conjectures, of all inclination to the vainglory of ’I’ and ’mine’.« (Citat slut).

Ex tuto vil jeg sige, at orientalsk filosofi er andet og mere end et modefænomen, som nyreligiøse, der har fået et åndeligt gennembrud, går rundt med som en skrå i munden, og som de kan spytte ud i hovedet på alle og enhver, der gider lægge øren til deres overfladiske udgydelser.

Store navne inden for den vesterlandske teoretiske fysik har fundet mange østerlandske tankegange fængslende og har markeret deres forståelse på forskellig vis. For eksempel anbragte Niels Bohr yin-yang-tegnet i sit våbenskjold, og Oppenheimer lærte sig sanskrit for at kunne læse Gita’en. David Bohm var også én af dem, der studerede Østens visdom.

Set i en østlig optik kan jeg udmærket begribe det, som Michael skriver, hvorfor jeg finder din anke over hans brug af sproget upassende. Faktisk synes jeg, at Michael hører til blandt de debattører, der gør det rigtig godt.

Derfor, kære Ole Bjørn, ret blikket mod øst med henblik på at blive lidt mere all round i dine filosofiske vurderinger.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk