annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Michael
Emne: Re: Concord

Det var pudsigt, at det først var i sidste øjeblik, da jeg skulle til Massachusetts, at det gik op for mig, at det var min yndlingsfilosofs hjemsted jeg skulle til.

Heldigvis lykkedes det mig at overbevise mine rejsekammerater om at besøge Concord, hvor også Ralph Waldo Emerson havde hjemme. Vi besøgte også Walden Pond ved hvis bredder Thoreau byggede sin hytte, som han levede i i to år og to måneder mens han dyrkede bønner og førte omhyggeligt regnskab med denne aktivitet. Jeg fik taget både billeder og videooptagelser.

Besynderligt at ingen amerikaner anede hvad jeg talte om når jeg fortalte dem om, at jeg skulle besøge Walden Pond. Amerika har fostret to filosoffer, en del af dem har hørt om Emerson, men ingen ved hvem Thoreau var.

At Concord i midten af det 18. århundrede var et samlingspunkt for en utrolig dynamisk erkendelse var helt ukendt for dem.

Thoreau talte også om nuet, men der var ingen der opdagede det.

Vi mennesker er stadig utrolig primitive. I virkelighedens nu forholder vi os ikke til hinanden, fordi vi har dannet en tryghed, en virkelighed, som består af de som vi kender.

At møde det ukendte, det menneske vi ikke kender, formår vi slet ikke. Derfor har vi heller ikke et format, så at vi kan elske. For kærlighed betyder at frigøre sig fra al den tryghed som ligger i det allerede kendte og være stærk og alene nok til at møde det ukendte.

Begrebet åndelighed får tit en dimension af overtro, især når man identificerer den med begrebet spiritualitet eller religion. Men det er alt sammen kun tankevirksomhed, fantasi og forestillinger baseret på vores frygt for det ukendte.

Sand åndelighed, spiritualitet eller kærlighed består i at kunne smile til det ukendte i form af et menneske man ikke kender.

Transcendentalitet betyder ’’udover sanserne’’ og tanken er sansernes samlede sum.

Når man udover tankens og tidens samlede bevægelse, så er man i nuet og så fungerer tanken i fuldstændig frihed.

smiler
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk