annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: ET FORSVAR FOR SEROTONIN-JAN.

Kære Ransom.

Det var nu ikke så meget dig, jeg havde i tankerne, da jeg brugte udtrykket farisæere. Det var mest møntet på de, der mener, at alle andre trosopfattelser end deres egen er falske eller udtryk for manglende forståelse af sandheden.

Jan har forstået det vigtigste - at enhver må finde sin egen vej gennem livet, og at hvis man vil ændre på udfaldet af ens sociale interaktioner, så er det et spørgsmål om at ændre sit eget syn på andre mennesker, ikke at ændre deres syn på verden.

Hvad EKIM filosofien står for, ved jeg ikke, og jeg har heller ikke tænkt mig at bruge tid på at finde ud af det. Jeg har et fint forhold til de fleste mennesker, jeg møder, ganske uanset om de er højt begavede eller enfoldige, styrtende rige eller ludfattige, så jeg føler intet behov for at forbedre mig.

Vi vil altid møde mennesker, som ikke kan lide os, uanset hvordan vi opfører os. Det forstyrrer ikke min nattesøvn. Kun hvis man konstant er på kant med sine omgivelser, er der grund til bekymring, for så er det måske fordi, man ikke vil give plads for andre, eller man er for aggressiv i sin væremåde til at blive accepteret i normale sociale interaktioner.

Det positive ved Jans holdning (og dermed tilsyneladende også EKIMs) er, at han hele tiden er parat til at søge grunden til den mislykkede kommunikation hos sig selv, hvor den almindeligste reaktion er at søge årsagen hos modparten. Det gør Jan til problemløser, hvor andre bliver problemskabere.

Det hele bunder i vores genetiske arv. Aggressiviteten er det oprindelige overlevelsesværktøj. Først da vi udviklede os til flokdyr vandt de symbiotiske reaktioner (samarbejde og tolerance) terræn, men agressiviteten har stadig en væsentlig betydning for flokkens overlevelse som gestalt, så den er bevaret.

Det er i forsøget på at styre de to tendenser hensigtsmæssigt, at det går galt for de fleste mennesker. Det gør det også mellem større entiteter som subkulturer, nationalstater, unioner og religioner, og nu drømmer vi så om et globalt samfund, hvor behovet for aggressivitet helt er afskaffet.

Hvordan idealisterne har tænkt sig at afskaffe den menneskelige natur, får vi ingen forklaring på. Det skyldes nok, at forståelsen af menneskelig adfærd ikke er medtaget i de smukke intentioner (læs; illusioner).

Mvh

Ole Bjørn ;)

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Nyheder fra Religion.dk