annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: ET FORSVAR FOR SEROTONIN-JAN.

Denne debat hedder trosfrihed, og i dette navn ligger indforstået retten til at fortælle om sin tro. Det gælder både religiøs tro og andre former for trosforestillinger. Det kan gøres på flere måder, som vi alle er blevet præsenteret for her på debatten.

Hos nogle medfører troen en holdning, der fordømmer alle mennesker, som ikke deler deres tro. Vi er så enten fortabte i "Guds" øjne, eller vi er uvidende idioter uden en acceptabel "moral".

Hos andre giver deres vækkelse udslag i, at de ønsker at dele deres lykke over troen med os andre. Der ligger ingen fordømmelse eller nedvurdering af "ikke-troende" i deres indlæg, selv om de selvfølgelig også kan opfattes som et forsøg på at missionere.

Til de sidste hører serotonin-Jan og andre EKIM-troende. Jans "mission" er ikke at fordømme men kun at dele sin glæde med andre. Det kan jeg som ateist ikke se noget som helst forkasteligt i.

Jeg kan heller ikke deltage i den almindelige forargelse over EKIM. Alle organiserede religioner lever af pengeindsamling, og tilbyder lykke og sjælsfred som modydelse. EKIM er ikke en undtagelse, men blot en bekræftelse på denne regel. Jeg har dog ikke hørt om nogen, der er blevet bragt til tiggerstaven af EKIM, som det har været tilfældet med mange andre "religiøse" bevægelser.

I sidste instans handler det jo blot om, hvad man får for sine penge. Var troen pengene værd? Fik man den lovede lykke og sjælefred? En god handel er en handel, hvor både sælger og køber er tilfredse med handelen.

Jan har beskrevet sine tidligere problemer i livet, hvor han var præget af egoisme og fandt, at alle hans besværligheder skyldtes hans omgivelser. Nu har han fundet sin løsning gennem at vende blikket mod sin egen opfattelse af omverdenen, og at løse sine problemer ved at arbejde med sig selv, helt i overensstemmelse med Piet Heins lune livsvisdom i dette GRUK:

Vil du ændre verden,
og gøre det med held.
Begynd med dens centrum,
begynd med dig selv.


Det har Jan åbenbart gjort, og som sådan har han jo gjort en god handel, og ikke forfaldet til mange troendes og agnostikeres selvtilfredse følelse af, at være bedre mennesker end det store flertal.

Jeg har hverken behov for at læse Jans beskrivelser af EKIM eller for at fordømme dem. Jeg har heller ikke behov for en tro. Jeg har især intet behov for at fordømme nogen som helst, der har et kærligt og positivt syn på deres medmennesker. De er i mine øjne langt bedre mennesker end begavede (og ubegavede) farisæere, der fordømmer andre holdninger end deres egen "sandhed".

Men selv sådanne har selvfølgelig ret til at udtrykke deres ideosynkrasier her, men må så også bære konsekvenserne af deres ringeagt for andre.

Mvh

Ole Bjørn ;)



Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk