annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

For mig er Jesus Kristus den helt dybe kærlighed - og hvorfra jeg har fået budskabet om ikke at tage dogmerne så højtideligt.
Det må vel være det sidste, der ophidser dig, men hvad kan jeg gøre?


Tredje og sidste gang: NEJ det ophidser mig ikke - fordi mange mange år før du får det budskab om ikke at tage dogmerne højtideligt har det været indlysende for mig at hos Paulus og ja Jesus eksisterer trostvang og dogmatisk (rettroenhed) slet ikke - det er en senere KIRKES teologisk konstruktion fordi græsk filosofisk tænkning overtog kristendommen. Det har altså intet at gøre med det urkristne trosliv og det spiritualitet at gøre.

Forstår du - det ophidser mig ikke, og jeg synes ikke overhovedet der er noget hverken særligt usædvanligt eller forkert i det budskab som du selv er så overrasket over at få.

Men hvis man nu har læst hvad du har skrevet gennem årene så er du forfærdelig dogmatisk - du hamre fast og gentager i en uendelighed din negative teologi - uden at du så meget som forstår at negativ teologi ikke betyder at vi mennesker er afskåret fra Gudserkendelse - det betyder blot som Paulus her siger det:

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.


Du dogmatiserer negativ teologi igen igen igen igen som et forsvar for din agnosticisme - men dette er en misforståelse negativ teologi - for nemlig vil negativ teologi påpege at vi mennesker har to måder at erkende på - erfare på, nemlig den vores naturlige sanselige måde at erhverve erfaringer på når vi bøvler og arbejder og omgås med tingene - vores omverden og så de åbenbarede erfaringer - indsigter - (inspiration intuition syner drømmemotiver urbilleder og arketyper = MOTIVATIONER etc). Og negativ teologi's pædagogiske funktion er blot at vi ikke sammenblander de to former for erkendelse og altså ikke noget med at vi ingen direkte gudserkendelse har.

Du er selvfølgelig som agnostiker i din gode ret til år efter år dogmatisk at hævde mennesket ingen gudserkendelse har - hvor du iøvrigt står for det stik modsatte af JESUS KRISTUS der netop åbnede for den vores fortrolige tillidsfulde personlige direkte inderlige intime gudserkendelse. Men igen utroligt at du ikke kan få øje på din egen dogmatisme - dogmatiske holdning til det religiøse spirituelle. Også fint nok du dogmatiserer men bare lidt mærkeligt du gør det når du har fået et budskab om at dogmerne skal vi ikke tage højtideligt og så Gud døde mig du gør dette selv, du falder i og tar netop dogmer højtideligt, dine egne negativ teologi dogmer du gør til et bolværk imod gudserkendelse.

-0-0-0-0-

Jeg skrev: "Du flager med et JESUS KRISTUS IKON samtidig med at du prædiker/skriver det stik modsatte af hvad JESUS KRISTUS stod for."

Hvortil du svarer: "og igen uden at specificere, hvad det er, der er så "stik modsat"."

Du er godt nok sløv i pæren Arne, for jeg har ikke gjort andet i flere måneder end at specifere ud hvor du er anti JESUS KRISTUS i din tankegang. Har endda startet et nyt emne - en ny tråd derom og her finder du:



Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)




Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.


For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.




Mere ANTI JESUS KRISTUS - statement - udsagn og påstande kan man da vist ikke komme med.

Du er så langt væk fra hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden som et menneske kan komme. Men til trods herfor flager du med et JESUS KRISTUS IKON.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk