annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 348 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Zizioulas har udtrykt min egen kongstanke og som jeg læser Paulus:


Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence.


Arne vil ihvertfald ikke kunne bifalde det ovenfor citerede af Zizioulas.

Begivenheden Kristus er denne vertikale "rebirth "from above"" - disse vertikale diskontinuerte disparate kreative skabelsesøjeblikke "from above".

En vertikal (Noumenal spontan suveræn) top down ekstatisk transcendens erfaring, begivenhed, der virker ekstatisk kraftfuld mægtig og overvældende (fyldt med Ekstatisk Begejstring - INSPIRATION og MOTIVATION (MOTIVATIONER = SYNER og DRØMME og URBILLEDER altså ARKETYPER fra GUD) og "Eksalteret Entusiasme passion og besættelse"). Som når Paulus siger: "ved I det ikke, at Kristus virker mægtig i jer". (frit citeret efter min hukommelsen). Vi hører om disse former for transcendens erfaringer overalt i Nye Testamente, og især hos "Ekstatikeren" Paulus. Og her er bevidstheden og vores grad af vågenhed og klarhed og nærvær (Ånds Nærværelse) stor. Paulus siger mod slutningen af sit liv at han kun gider tale om det som KRISTUS har virket og udvirket i ham, igennem ham, hvilket henviser til hvor Entreprenant Kreativ Motiverende virkende i verden disse vertikale EKSTATISKE transcendens erfaringer er i kvalitet. Paulus taler også om KRAFT og mægtige gerninger og om at være grebet af Ånden (Ånden = Kristus for Paulus).


Men Paulus er en hyper kompleks og sammensat personlighed der rummer, ikke modsætninger, men en iboende dynamisk kompleksitet mellem flere polære spændings dynamikker. Nemlig eksemplet med BØN som jeg bragte i mit tidligere indlæg i denne tråd. Her er der tale om en "bottom up" transcendens erfaring, hvor transcendens erfaringen sker igennem en HENGIVELSE eller OVERGIVELSE - transcendens erfaringens ekstase foregår blidt erotisk feminint og proces'agtig igennem at vi hengiver eller overgiver os til Gud, til Guds Ånd og Vilje og Tanker (ideer = MOTIVER) med os.

Modsat den maskuline vertikale kraftfulde "top down" EKSTATISKE transcendens erfaring hvor vi bliver grebet og besat på et øjeblik, i en tidens fylde, Kairos, kraftfuld omvendelses erfaring, som er en Noumenal Spontan Suveræn Disparat eller diskontinuerlig fri skabende begivenhed, hvorimod den BØNNENS hengivelsens transcendens erfaring jeg omtalte ovenfor som sagt er feminin erotisk proces orienteret i kvalitet, også derfor den er så fyldt med selvforglemmelsens trancedagdrømmerier vi flyder og svømmer væk i (Bergson er vigtig her: ifølge Bergson var det filosofiens opgave at formidle en intuitiv forståelse af virkeligheden som sammenhænge og forløb i tid).


Ved begge disse former for Religiøse Ekstatiske Transcendens Erfaringer, den maskuline og feminine, gælder at det er et spørgsmål om at vi bliver fri og løse af os selv, uden at vi dermed mister os selv (1)*.

I kristendommen, det kristne trosliv og dets spiritualitet (vores religiøse Gudsliv), svækker på ingen måder vores Personhed, Jeg'hed, personlighed, da det kristne trosliv og dets spiritualitet er en individuations proces - det er egoisme og individualisme der svækkes eller som vi overvinder.

Hvor meget forblommet vrøvl har dog ikke den manglende skelnen mellem Ego og Egoisme -- Individuation og Individualisme, skabt i vore dages verden, ja ufatteligt meget ævl og bævl, ikke bare hos new age tilhængere men også hos dygtige teologer findes der så meget vrøvlesnak i omløb. Hvorfor der findes så megen forvirring og sludder om egoet og vores ego'self akse struktur, skyldes østens filosofi og religion især igennem brug af euforiserende stoffer der når USA og bliver som new age tidssånd sendt videre derfra til Europa. Som Ken Wilber har beskrevet det, er det primitiv fladlands spirituel tænkning. Men den bedste analyse af hvorfor så primitiv en spiritualitet kan vinde frem har Allan Bloom redegjort for i "Historien om vestens intellektuelle forfald. "The closing of the american mind".






(1)*:

Ingen siger det tydeligere end Jakob Bøhme og Rudolf Steiner. Bøhme: Kristus er vores nye JEG'hed og Steiner: Kristus = vores JEG'legeme: "mennesket er det eneste væsen der har et fuldt udviklet jeg-legeme".

Det fysiske legeme har mennesket tilfælles med hele den synlige omverden, æterlegemet har det tilfælles med planterne og dyrene, astrallegemet med dyrene. Det fjerde led, JEGét (jeglegemet), har det imidlertid for sig selv. Det gør mennesket i stand til at sige "jeg" til sig selv, at komme til selvstændighed. Rudolf Steiner. Her vil være passende at indskyde, hvem vil ikke ønske for børn at de kom til selvstændighed, blev modne og voksne og ansvarlige mennesker. På samme måde, hvem ville ikke ønske for menneskeheden at de nåede frem til større selvforståelse og selvindsigt?


Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Tillich:

"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities.


mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

mit indlæg fra Chatroom er kun for sjov og adspredelse og ikke tænkt som en del af den røde tråd. Blot et adspredelsens frisk luft åndehul, indslag.
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Nyheder fra Religion.dk