annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 353 gæster og 36 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Thomas.
Jeg skrev:
Citat:
Det er for mig særdeles interessant, at du er usikker på om verden er skabt eller evig.
Hvis verden er evig, er vurderinger af verden jo ikke længere uden videre en vurdering af dens "skaber" -
Og du svarer:
Citat:
Det kan jeg ikke følge dig i. Siger du, at vi er uafhængige af vores skaber? Eller siger du, at det, du kalder "det guddommelige", slet ikke er en skaberkraft?
Min replik:
Som jeg forstår evighed, er den uden begyndelse og uden ende.
Dermed kan der ikke være en skabelse - og forholdet mellem det guddommelige og den evige verden er - om muligt - endnu mere ufattelig for os mennesker.

Du skriver også:
Citat:
For mig ligner det, at din agenda er, at vi mennesker slet ikke må udtale os om Gud - selv ikke i de mest positive vendinger. Omvendt bruger du meget flatterende vendinger om dig selv, vil jeg mene, når du tilkendegiver, at du er ydmyg og alt-elskende. Det er udtalelser, som en religiøs ville være for ydmyg til overhovedet at sige eller tænke om sig selv - men kun prise Gud for.
Mit svar:
Jeg kunne ikke drømme om at ville bestemme, hvad mennesker må sige - og ikke må sige - om Gud. Skulle jeg kunne forstås sådan, vil jeg understrege, at min ærbødige holdning her alene gælder mig selv.
Det kalde du selvros, og i så fald giver du mig jo kun den mulighed at "holde kæft" - så dén "køber" jeg ikke blinker

I øvrigt er jeg tilhænger af den totale trosfrihed - altså at jeg respekterer andres tro - så længe den ikke direkte skader medmennesker - og tillige friheden til at ytre sig herom.

I den sammenhæng er det min tro, at total fordomsfri oplevelse af det guddommelige fører ethvert menneske til kærlighed - og at mere indviklet er det ikke.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Bombetrussel i Billund Lufthavn: Termina..
20/04/2024 11:34
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk