annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Jorden
Hvem er online?
2 registrerede ABC ,(1 usynlig), 317 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mening med mit liv?

Jeg indledte denne tråd bl.a. med ordene:
Citat:
Er der ingen mening i at være til, og er alt tilfældigt, så er det vel penge, forbrug og maksimal nydelse så længe som muligt, der bliver den logiske ledetråd?

Er tilværelsen derimod et ufatteligt mirakel, en gave, intethedens og den svimlende tomheds vidunderlige modsætning, så kan det måske føre til taknemmelig, dyb, altomfattende, aktiv kærlighed?
og jeg ser, at jeg måske burde uddybe de sidste to linjer:

At verden er til - og at man også selv er til - bliver nemt til en selvfølge, men det er det jo ikke!!!
Og prøver man seriøst at forestille sig ikke-væren, bliver man hurtigt svimmel - jeg gør i hvert fald blinker

Men er universets eksistens, denne klodes og dens livs eksistens samt egen eksistens en vidunderlig gave at elske, vil det så ikke være det rigtigste, at vi mennesker tilpasser os denne klodes liv, og det liv, der er på denne klode, sådan at vi bliver en harmonisk del af af helheden - og ophører med et være nogle grådige uhyrer, der skader alt og alle omkring os?
For sandheden er jo, at vi - nok især i den vestlige verden - er "løbet løbsk" i materielt forbrug - kraftigt understøttet af vores samfundsindretning, der åbenbart ikke kan undvære økonomisk vækst.

Hvordan frigør vi os fra dette behov for stadig økonomisk vækst og stadigt større forbrug af begænsede naturressourcer?
Hvordan vil et sådant globalt økologisk sundt samfund se ud?
Og hvordan vil livet være i et sådant samfund, hvor vi forbruger mindre, arbejder mindre og har mere fritid til - ja til hvad?
Måske til at elske sine nærmeste?
Måske til at finde mere indre ro og harmoni?
Måske til mere omsorg for andre levende væsener?
Måske til en sundere livsstil?
Måske til mere aktivt at fremme en global etnisk harmoni?
Måske til at vi i fællesskab begrænser vores totale antal?
Måske til i fællesskab at fejre gaven: At verden og vi eksisterer?

Det er nok helt sikkert at enormt stærke økonomiske kræfter vil modarbejde og vil søge at vedligeholde vores allesammens grådighed.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til klodens liv heart
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk