annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Denne her gjorde indtryk på mig ...

Hej RM..

"Udover "bare" at tro på Gud, tror jeg på Gud ... i Jesu Kristi navn. Jeg tror på en treénig Gud som Fader, Søn og Helligånd, og for mig er det netop dét, der er selve meningen i min tro. Jeg tror ikke "kun" på Gud som Faderen og selve skaberen til livet, jeg tror på et liv i Jesu Kristi ånd, et liv med kærligheden i hånd og ånd".

- Åh ja, der findes skam rigtig mange mennesker der nyder samme tro som du, så dér kan man sige du er i godt selskab ;)

Det interessante er imidlertid ikke så meget at folk kan tro eller at de bekender sig til en tro, men derimod hvorfor de gør det. Det er selve begrundelserne for en tro man indretter livssyn efter og med ufattelig mange forskellige guder og attributter i uens kulturer, der er det interessante. Regnskovsfolk kan fx. ha' rigtig mange guder med hvert sit arbejdsområde, helt som i antikken, hvilket slet ikke handler om den kærlighed kristne fx. tilskriver deres himmelnisser, for også i kristendommen findes der uens guder i betragtning.

Det interessante er jo, om alle de guddommeligheder der indføres i den verden der omgiver os alle, så også forklarer selve verden, eller om alle disse vidundere som mennesker tilskriver verden, i stedet forklarer lidt om selve kulturen som en gruppe opbyggede med folkesagn og fortællinger, men som naturen i virkeligheden er ret indifferent overfor.

Der er en væsensforskel mellem hensigter man tilskriver naturen og en påvisning af naturens hensigter. Og her må man bare sige, at intet tyder på at naturen skulle have særlige hensigter med mennesket, hvorimod at mennesket kan bygge kulturer med særlige meninger og tro derom. Dermed forklares jo den mening troende indenfor div. religioner kan have om mennesket som noget særligt, ikke sandt?

Kigger vi fx. stjernebilleder og tænker os denne lille jord som noget ganske særligt, da forekommer selve tanken om denne særlige jordklode og individerne derpå jo som en beskrivelse der overdrives p.a. individernes eget synspunkt. Lidt den samme målestok kunne tænkes hos hver enkelt familie i en lille landsby, hvor det enkelte lille menneskes problemer kan opleves som en noget der måtte ha' hele verdens interesse - eller tænk på os selv da vi var teenagere, vore egne børn og deres optik, når noget går dem imod. Vi har jo som mennesker og uanset alderen en vis tendens til at tolke verden omkring os ind i billeder der betyder en masse for os selv. Spørgsmålet om den store betydning vi ofte tilskriver os selv, bliver set i en større målestok ofte meget svær for os at goutere. Men det er måske i realiteten selve dette "særlige menneskesyn", dvs. denne særlige hensigt som religioner har med hvert enkelt menneske, der er skaber af den form for egocentri, som mange troende her taler så meget om? Giver spørgsmål og kritikken lidt mening for dig set i dette lys? ;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Kevin Magnussen misser point
20/04/2024 05:53
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Nyheder fra Religion.dk