annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638693
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378739
Et andet syn 1988092
Jesu ord 1521609
Åndelig Føde 1507266
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 121 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mystik

Det ville vel være forkert, synes jeg, hvis ikke denne tråd også havde noget om mystikeren, sufien og digteren, Jalal al-Din Rumi.

Det er ca. 900 år siden, han levede, perseren, på den anatolske højslette i det nuværende Tyrkiet, og det er ikke meget, jeg ved om ham.

Jeg har ganske vist købt en tyk bog om ham, fra Carsten Niebuhr biblioteket, udgiver af Forlaget Vandkunsten, ISBN 978-87-7695-054-5 - men jeg gik i stå, da jeg kom til et af hans meget korte digte, som oversat til danske lyder:

Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Det er jeg endnu ikke færdig med at "fordøje" blinker

"flygtige verden" - jo - der er vist noget med at naturvidenskaben mener, at universet har noget i retning af 13 milliarder år tilbage at eksistere i (hvilket Rumi jo ikke kunne vide).

"tegn på sandhedens mirakel"
Verden er ikke selv "sandhedens mirakel", kun et tegn derpå, siger han.
Men der eksisterer altså, mener Rumi, sandhed, og det er, siger han "et mirakel".

Det er her, jeg går i stå - og genkender min egen jubel over denne klodes eksistens (mig indbefattet).
For mig er denne eksistens en ufattelig sandhed - også selv om jeg godt er klar over, at det, jeg ser, kan være en illusion - fordi mine øjne er slørede af mangel på evne til uhildet oplevelse/opfattelse (jeg-bevidstheden).

Den næste sætning, at "tegnet""miraklet" er et "slør", der skjuler "de evige sandheder", det er for svimlende.

Alligevel overbeviser det mig - uden at jeg rigtig ved hvorfor smiler

Skulle det lykkes mig at rumme dette korte digt, vil jeg gå videre med bogen om Rumi - hvis ellers jeg lever længe nok blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 23:04
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Storbritannien tager første skridt mod ..
16/04/2024 21:13
Afspærringer ved Børsen opretholdes og..
16/04/2024 20:41
Nyheder fra Religion.dk