annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
0 registrerede 133 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mystik

Så kom Karen Syberg med endnu en artikel om mystik og mystikere i dagbladet Information
http://www.information.dk/275102

Denne gang er det musikeren, komponisten, fysikeren, Peter Bastian, det handler om.
Som bl.a. kunstner er det vel ikke så mærkeligt, at han er interesseret i "det skabende menneske":
Citat:
Overlevelsesinstinktet har tjent os fabelagtigt godt i en milliard år, medens instinktet for at skabe ikke er ældre end vores refleksive bevidsthed, altså evnen til at iagttage vores egen bevidsthed, og den er måske sølle 50.000 år gammel.
og han fortsætter:
Citat:
Det er i kraft af den refleksive bevidsthed at spørgsmålet, ‘hvem er jeg?’ opstår. I den refleksive bevidsthed er der altid mindst to, nemlig et subjekt og et objekt. Man kan iagttage sit bevidsthedsindhold udefra, som objekter, tanker, følelser osv., men hvem er det, der kigger? Ja, det er selvfølgelig dig, men det betyder, at din dybeste identitet ikke kan være et objekt. Hvad er du så? Svar: Du er ikke to. Du er én! Og det er en overvejelse som er underbygget af erfaringen i dyb meditation. Jeg er ikke to. Jeg er én. Og i det øjeblik du erkender, at du er én, så strømmer der en henrykkelse ud i verden, og den henrykkelse strømmer gennem alting. Vi er del af en subtil poesi. Sådan tror jeg, at H.C. Andersen så verden. Fra hjørne til hjørne hænger det sammen. Man oplever en taknemmelighed ved at være i live, ved at trække vejret, som er irreducibel. Den er ikke baseret på noget mere fundamentalt end sig selv.

Karen Syberg skriver om ham:
Citat:
Peter Bastian er selv naturvidenskabsmand, og hans verdensforståelse er syltet ind i videnskab, siger han. Men for ham betyder det, at han har lært at leve med uvished. Han har lært at leve med ikke at forstå, hvad vi taler om. Det vækker en fandenivoldsk spørgelyst, som altid fører til nye spørgsmål, siger han, og svarene bliver mere og mere ubegribelige, jo dybere man søger.
og hun citerer ham for ordene:
Citat:
Man bliver bekræftet i, at ens forståelse er ukomplet, at der ligger voldsomt meget uden for den menneskelige verden, at der findes mere menneskelighed, end vi har fat i.
og for, når han taler som fysiker:
Citat:
Loven om entropiens vækst fortæller, at når et komplekst system er overladt til sig selv, så disintegrerer det i simplere bestanddele, men ser vi på bevægelsen fra Big Bang, som begyndte med et punkt og en bit, til livet her på egnen, med børnebørn, Mozart og den samtale vi fører lige nu, så er der tale om den stik modsatte bevægelse, nemlig en retning fra simple til mere og mere komplekse enheder.
(Wikipedia siger: Entropi er et udtryk for den samlede uorden eller tilfældighed i et system.)

På det mere politiske plan siger Peter Bastian:
Citat:
Ser du ud over dit fædreland i fugleperspektiv, er vi voldsomt optagede af vedligeholdelse. Vi er ikke et samfund på vej et sted hen. Inden for overlevelsesinstinktets domæne er idealforestillingen om fællesskab hygge, som er kollektivitet på bekostning af individualitet, og overlevelsesinstinktets debatform er alles kamp mod alle, hvilket er individualitet på bekostning af fællesskab. Det er stupidt. Og vi er endda glimrende i stand til at udtrykke noget andet.
Karen Syberg kommenterer:
Citat:
Det betyder imidlertid også, ifølge Peter Bastian, at spiritualitet ikke bare uden videre er svaret. For spiritualiteten har to sider: Man kan søge bagom verden i pur væren og vende ryggen til, eller man kan forsøge at udvikle ansvarlige, skabende fællesskaber.
og hun citerer Peter Bastian for:
Citat:
Væren er målet for den klassiske spiritualitet, hvor du finder den uendelige dybde i bevidstheden selv. Du hviler fuldstændig i nuet, og der er ingen trang til at flytte sig, for alt er allerede fra hjørne til hjørne nøjagtigt som det er. Der er ingen behov, ingen selvbevidsthed. Du er et punkt.

Også som skabende er du fuldstændig nærværende uden selvbevidsthed. Du er fuldstændig tilstede nu og her, men du hviler ikke i nuet, men skaber verden, ved at føre samtlige konsekvenser af nuet ind i fremtiden. I vores skabende identitet erkender vi et ansvar for vores handlinger 24 timer i døgnet, syv dage om ugen. Vi er altid på. Men samtidig ved vi, at vi i vores dybeste jeg altid allerede er fri af det hele. Vi brænder, men vi brænder ikke op.

Som jeg ser det, søger Peter Bastian her at præsentere en ny og mere udadvendt side af mystik, en lysende idé om et skabende menneskeligt fællesskab - som kan erstatte "alles kamp mod alle".

M.v.h. Arne (beklager at dette blev så langt).
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Danmarks ambassade i Irak skal lukke
16/04/2024 17:46
Børsen skal genopbygges 'no matter what..
16/04/2024 17:44
Hospitalsgynækolog i Hjørring krænked..
16/04/2024 17:34
Sigtet fynsk betjent bekræfter flere s..
16/04/2024 17:08
Lovændring kan være på vej i Nordic W..
16/04/2024 16:37
Nyheder fra Religion.dk