annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: INTUITION

Citat:
Evnen til intuition har vi vel alle, men i en nylig dialog begyndte det at gå op for mig, at jeg egentlig ikke rigtig har noget klart billede af, hvad intuition er.


Nej, det tænkte nok, da jeg læste din diskussion med Simon.

For her skriver du:

Citat:
Nu er vi så kommet ud i en diskussion af, om man alene skal holde sig til fornuften, eller om man også skal tillade sig at inddrage intuitionen, fantasien, følelserne og fornemmelserne i opfattelsen af tilværelsen.


Og du skriver også:

Citat:
Du har jo ret i - tror jeg, alle vil være enige om - at intuition, isoleret set, er langt, langt mindre pålidelig end fornuft.


Derfor skulle jeg da også til at fortælle dig lidt om intuitionen. ...Som du nu selv har fundet lidt læsestof om.

Grunden til at jeg IKKE greb ind og besvarede dit indlæg og dine ord om intuition, var, at jeg tidligere har oplevet at have forsøgt en saglig dialog med dig - om tilfældigheder - hvor du pludselig valgte at trække dig uden et ord og vente med at skrive herinde igen, til indlægget var forsvundet under horisonten ude til højre.

Nu ser jeg så, at du igen skriver:

Citat:
[...]den del, vi kender til, og den del, vi ikke kender til - her også tilfældigheden (eller rettere: de for os uoverskuelige årsagssammenhænge)[...]


For også dengang skrev du:

Citat:
Som rationalister opererer vi ganske vist med begrebet tilfældighed - dog kun forstået på den måde at årsagssammenhængen er uoverskuelig, men stadig er der.



Men der er ikke nødvendigvis tale om "de for os uoverskuelige årsagssammenhænge", hvilket du jo også mente dengang, og hvor jeg reagere med et linkt til en artikel, der viser, at videnskaben virkelig opererer med "tilfældighed" som "tilfældighed":

Angående 'tilfældighed' er her en interessant artikel:

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/erkendelser-kvantemekanikken

Fra artiklen:
"Den klassiske fysik og vores hverdagserfaringer siger, at årsag og virkning altid følges ad. I kvantefysikken er det derimod aldrig muligt at finde årsagerne til en begivenhed – og det skyldes ikke manglende indsigt, men afspejler en dybtliggende tilfældighed i naturen"
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk