annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 9546961
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1883621
Et andet syn 1677705
Jesu ord 1263686
Den Evige Filosofi 1065331
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 164 gæster og 14 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået fra .
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Gerth
Emne: Re: Gerth Drost

Dette emne blev oprindeligt skrevet den 4 juni 2019.


JEG HAR NYT AT FORTÆLLE

En eller anden siger: " Jeg har dog bemærket, at du flere steder stiller dig i en position som ´den åbenbarede´ overfor, hvad du kalder - folket. Jeg beklager, at udtrykket ´den åbenbarede´ kan være et forkert ordvalg."

Jeg har oplevet i mit liv at blive misforstået og jeg fattede heller ikke engang mig selv. Jeg er ikke den identitet, som personligt var mennesket i form af profeten med navnet Jesus. Ifølge Biblen sagde Jesus aldrig direkte ordret noget om, at han ville komme igen som person. Alligevel er der de, som med deres fortolkninger tror på noget i nogle af dens historier som værende profetier om en sjæls reinkarnation såkaldt Jesu genkomst på grund af nogle deri specifikt forskellige kryptiske lignelser og metaforer som noget allegorisk. I Biblen vistnok et eller andet med Paulus' Andet Brev til Thessalonikerne Kapitel 2 - 1,7. Der bruger Paulus et udtryk, nemlig Jesu åbenbaring (græsk: apokálypsis, dansk oversættelse: " Når Herren Jesus åbenbares fra himlen." Ordet sådan om ham betyder på en bestemt måde en afsløring, afdækning eller også om noget hidtil ukendt tilmed sådan nyt og mere afklarende angående dette, hvilket således sker som en begivenhed og dermed et synligt værk. Jeg kan ikke bede til Kristus, fordi det havde bare været ligesom at se på mig selv i et spejl.

En selvopfattelse er en persons billede af egen personlighed. Det falske ´Jeg´ skal fortabes. Den, som er falsk, han/hun kan ikke være sandheden, fordi netop det løgnagtige selvbedrag ikke er virkeligt. Selv om jeg kan forholde mig til min personlighed - adfærd, mit udseende, mine evner - relationer til andre mennesker - handlinger og så videre, har jeg dog ingen selvopfattelse. Jeg er det usynlige, der ikke kan afbildes ligesom med guddommelighed. Døm og fordøm derfor kun noget selvisk men ikke hinanden som medmennesker.

Der synes at have været en sprogforvirring vedrørende folks forskellige oversættelser og fortolkninger af Biblens gamle hellige skrifter og her er derfor en eller anden vistnok mest præcis formuleret version om noget i den. Se venligst bort fra nogle af de derfor i indholdet patriarkalske træk og jeg tilbeder ingen guddommelige navne. Som midlertidige begreber er de derfor ikke forevigt vigtige at kende som en endegyldig sandhed men, der er et helligt budskab alligevel ved følgende af mig sammenfattede citater:

Da det guddommelige viste sig for profeten Moses i en brændende tornebusk, spurgte han: " Hvem må jeg sige til dem, at du er." Han fik følgende svar: " Jeg er den, jeg er. Du skal sige til folket - Jeg Er har sendt mig til jer. Sådan skal du sige til israelitterne - Jahve, jeres fædres gud, Abrahams gud, Isaks gud og Jakobs gud, har sendt mig til jer. Det er mit navn til evig tid, og sådan skal jeg kaldes i slægt efter slægt. Gå nu og kald Israels ældste sammen, og sig til dem: Herren, jeres fædres gud, Abrahams, Isaks og Jakobs gud, har vist sig for mig". Jahve ( JHVH ) Det betyder, at 'være´ (til stede her og nu).

Navnet »Jeg Er« har en betydning i NT, som jeg giver eksempler på og ikke helt i kronologisk rækkefølge. Et sted i den sagde profeten Jesus om sig selv i en direkte konfrontation med jøderne: " For hvis I ikke tror, at jeg er den, jeg er, skal i dø i jeres synder." Og i videre diskussionen med dem: " Når I får ophøjet Menneskesønnen, da skal I forstå, at jeg er den, jeg er." I hans samtale med den samaritanske kvinde, hvor hun spekulerer på, om Jesus mon kunne være Messias, der svarede han: " Jeg er, som taler med dig." Ved voldsomt uvejr på Genesaret Sø, hvor disciplene, som ellers var hærdede fiskere, de var skrækslagne. Da de så Jesus gå på bølgerne, sagde han: " Vær frimodige, jeg er." I Getsemane Have på Oliebjergets skråninger en mørk nat under jødernes påskefejring kom vagtstyrken fra templet og nogle af de jødiske lederes egne soldater, der var anført af forræderen Judas for at anholde Jesus, hvor han spurgte dem: " Hvem leder I efter? " De svarede: " Jesus fra Nazaret " og han sagde: " Jeg er." Da Jesus blev ført for Rådet til forhøring om sin status som vistnok deres guds søn - Kristus, der lød for dem som blasfemi, svarede han: " Jeg er." Inden sin død på korset sagde han: " Jeg siger det til jer allerede nu, inden det sker, for at I, når det er sket, skal tro, at jeg er den, jeg er." Han bad: " Jeg har åbenbaret dit navn for de mennesker, du gav mig fra verden og jeg har gjort dit navn kendt." I både Biblens nye og gamle testamente omtales ´Menneskesønnen´, der betegnede dér i almindelighed generelt et menneske som enkeltindivid med betydningen ´enhver´, altså - alle. Ifølge mange religiøse folks fortolkninger menes dette tilmed som en bestemt transcendent frelsesformidler på tre måder:
1. Som Jesu selvbetegnelse = ´Jeg´.
2. Om Jesus´ dengang liv som Kristus.
3. Om Jesu/Kristi genkomst som frelser.

Jesus sagde: " Fra nu af skal i ikke se mig, før i siger - Velsignet være han, som kommer i Herrens navn." Hvem er denne person som identitet? Der sammenligner jeg ordet ´mig´ med ´jeg´. Der er heller ikke tale om nogen bestemt som eksempelvis en prædikende præst eller missionær for en religion/trosretning. Jesus´ ord kan være noget løgn i en eller anden grad, en forvrænget genfortælling eller havde en egoistisk fejl, fordi jeg kan ikke li hans ord om, at Menneskesønnen skal komme på himlens skyer med magt og megen herlighed på grund af ordet ´magt´, der kan lyde som en overmagt.´Jeg Er´ - synes jeg, at det rummer et budskab om lighed mellem mennesker tilmed i et forhold til det guddommelige, fordi det indeholder ingen forskelsbehandling, hvad angår: Race, køn, lov, status i samfundet, alder, seksualitet, nationalitet, etnicitet, religion eller andet tro og andre overbevisninger, økonomi, individets identitet med en personlighed, materielle ting og kropslig/psykisk tilstand.

Navnet Jahve er faktisk bare i den forstand et ord, der ligesom ´jeg´ er om den eksisterende virkelighed uden en begyndelse og ende. Jeg var, er og bliver til. Min krops personlige navn med en personlighed som identitet i et land er kun ligesom et vejkort en vejledende viden i forhold til andet og andre. I den måde at være på, er vi alle lige og således ikke som noget ukendt forskellige fremmede. Det guddommelige og hellig ånd handler ikke om hvem/hvad, jeg er som identitet selv men istedet folket i fællesskab og den, jeg er.
Seneste indlæg
Livskvalitet
af Gerth
02/07/2022 05:45
PROSTITUTION, PORNO OG LGBT I DANMARK
af Gerth
28/06/2022 17:19
korrigere misforståelser
af somo
28/06/2022 13:09
Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør?
af Gerth
27/06/2022 11:04
Gudedrik...
af ABC
21/06/2022 21:24
Nyheder fra DR
SAS-forhandlinger fortsætter: Klokken e..
02/07/2022 00:12
Udenlandske stjerner vilde med københav..
02/07/2022 00:02
Danskerhold ramt: Corona hos Quick-Step
01/07/2022 23:24
Ukraine beskylder Rusland for at bruge f..
01/07/2022 22:52
Norsk chefmægler kort før deadline i S..
01/07/2022 22:02
Nyheder fra Religion.dk