annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Ramakrishna

Det ender med at du bliver troende Treram,,,

for du har fat i det væsentligste omkring det med Gud og mennesket.

For det har at gøre med hul i hovedet. Tror man på Gud da tror man ikke på at mennesket er et lukket og færdigt system, men man tror på at mennesket er åben og skør (er et skørt kar). Her er Barth vigtig med hans vægtlæggen på åbenbaringsteologi.

Den kristne tro med rod i Paulus og da i særdeleshed siden Kant, drejer sig om at forstå at mennesket ud over at være et endeligt væsen også er skør og åben (har hul i hovedet som vi siger) og at det derfor deltager i frihed og skabelse, altså er et spirituelt/åndeligt væsen. Ånd og Frihed er siden Paulus blevet uløseligt forbundet og efter Kant er kategorien Frihed og menneskets historiskhed (skabende evner for at forandre samfund og sig selv) de kategorier spørgsmålet om Gud behandles under.

At være troende i kristen Paulinsk forstand er netop at opfatte mennesket som et åbent væsen med hul i hovedet, således at friheden og ånden fra Gud kan gøre sig gældende i vores liv. Begivenheden Kristus er at vi har hele guddomsfylden i kød og blod.

I mennesket er intet blot biologisk eller blot åndeligt. Nej hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelighed (Tillich). Altså hele guddomsfylden i kød og blod i Kristus; Kristus, sand Gud og sandt menneske. Vi kan også sige at Friheden og Ånden, udtrykker det eksistentielle moment i mødet mellem Gud og mennesket; i Kristusbegivenheden:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).




Endnu én af Pauls genistreger hvor han uløseligt kæder Friheden sammen med Kristus, sammen med Ånden. Så igen er Paulus først med hvad der gør os frie, det er Kristus der gør os virkelig frie, og den gode elev Johannes kan selvfølgelig sin Paulus. Vi må tænke på Galaterbrevet og følgende udødelige kreative stjerneskud fra Paulus:

Hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort” »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3, 16 – 18.



Derfor siger den protestantiske vest-kirke også nej til Arne Thomsens Gudsbegreb, fordi det svækker mennesket og opløser mennesket i en guddommeliggørelse, eller binder mennesket til en sublim og fjern Gud, så mennesket ikke kan mærke sig selv og blive sig selv bevidst og tydeligt. Arne Thomsens Gudsbegreb slører mennesket ved at køre Gud ud i noget udifferentieret noget, Gud bliver en sublim og diffus størrelse som ikke ka bide skeer med de faktiske livsvilkår og som sløver mennesket eller gør mennesket verdensfjern. Den protestantiske eller reformerte vest-kirke taler ikke om den sublime og usårlige Gud som Arne Thomsen har forelsket sig i.

Det er nu ikke den usårlige, abstrakte Gud, der tales om. Men der tales om, at den Gud, som frit og af kærlighed lader sig såre, og som selv er virkelig i dette sammenfald af tid og evighed, ikke kan være fremmed for noget menneskes sår. Barth. Disse forhold her kalder Arne Thomsen og islam eller muslimerne for vulgære, man vil ikke anerkende at i Kristus har vi hele guddomsfylden i kød og blod. Man nægter at opgive den Platonske idealisme, dette opadsnop, og man søger derfor Gud i det ubestemte og udifferentierede noget. Hinsides både det ene og det andet, hinsides både ord og forståelse. Dette er måske nok sublimt, men det er forræderi imod jorden og imod Jesu engagement, libidoengagement, forræderi imod Gud i Jesus; og derfor er det ikke kristendom og ej heller hvad der menes med Gud Fader som Jesus bruger dette ord, eller denne betegnelse.



Gud er derimod i den protestantiske vest-kirke i det singulære og Kristus er det mest konkrete menneskelig udtryk, altså konkretionernes konkrethed for manifest genuint menneskeligt udtryk og væren til. Karismatisk betyder det at mennesket får sit udtryk gennem Kristus, altså ved at udtrykke sig selv i Frihed (altså ånd) og i et spontant kreativt virke. Dette er vest-menneskets stolte og frie skabende karakter, sådan som vest-mennesket er blevet iklædt Kristus af Paulus. Derfor er det den Paulinske kristendom der skaber samfund og mennesker i forandring, som vi ser i vesten. Selv de religiøse i østen begynder at indrømme at de ikke har denne dimension med sig, at de mangler denne politiske historiske dimension, hvor menneskets guddommelighed bestemmes under kategorien frihed. Spontanitet og frihed står for Paulus og Kant over nødvendighed og lov og natur eller naturlighed.

Mennesket er ikke kun natur, men naturen er en del af mennesket. Mennesket har natur, men er ikke natur. Og kan ikke bestemmes under kategorien natur, men for at forstå mennesket må vi kigge på kategorierne Frihed og skabelse, altså menneskets historiskhed og politiske handlefrihed eller mulighed. Det er Luther og Kant der genaktualiserer Paulus og vi ved alle hvordan det eksploderer i USA og Frankrig og senere med Hegel og Marx. Men vi ved også at det blev flugten fra Friheden og fra Kristus (i sovjet og nazi tyskland fx).

så nu fik jeg da vist skrevet et indlæg du forstod Treram

mange kærlige hilsner Hanskrist.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk