annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648006
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379315
Et andet syn 1988792
Jesu ord 1521942
Åndelig Føde 1510991
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 222 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: SHAMANISME

Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at jeg har overfortolket dig, så du ikke er "massemorder" - og undskylder.

Du vil åbenbart absolut have "ånder" gjort til en slags væsener á la gespenster og spøgelser, mens jeg opfatter "ånd" i en bredere forstand, som noget der har sit udspringe i at ånde, et livstegn, en idéverden, en måde at være på, men - indrømmet - nogle gange mere specifikt også opfattet som en slags væsener.
Det orker jeg ikke at "hænge mig i" smiler

Jeg er selvfølgelig enig i, at vi mennesker må se at få styr på, hvor mange vi vil være, og jeg fornemmer en slags tabu mod sådanne tanker, som vel stammer fra vores fortid som stamme-mennesker.

Men der, hvor vi efter min mening virkelig kunne gøre noget her og nu, er vores levevis i de rige lande.

Hvorfor skal vi absolut have økonomisk vækst?
Er det noget, vi mennesker har et behov for?
Det tror jeg ikke på.

Vi vil nok ikke give afkald på de materielle goder, vi allerede har, men at vi skal have stadigt flere og flere, end vi har nu, det tror jeg ikke er et menneskeligt behov.
Det tror jeg er noget, der hele tiden fødes af vores økonomiske system, hvor man nærmest automatisk tænker i økonomisk vækst - godt hjulpet af reklameindustriens stadige skaben nye - overflødige - behov.

Så mit gæt er, at den automatiske tænken økonomisk vækst snarere er et udtryk for åndelig dovenskab - eller man kunne sige, at det åbenbart er pengene, der bestemmer over os, i stedet for at det burde være os, der bestemmer over pengene.

Den tilstand tror jeg ikke på, at vi behøver at finde os i.
Så dumme tror jeg ikke på, at vi er smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Stor kranindsats sættes i gang ved Bør..
18/04/2024 15:56
Politiet forlænger opholdsforbud
18/04/2024 15:40
Teenager fængslet i drabssag i bandemil..
18/04/2024 14:58
Børsens brand får Herregårdsmuseet mi..
18/04/2024 14:43
11 nye uddannelser er blevet godkendt: F..
18/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk