0
registrerede
445
gæster og
203
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: SHAMANISME
|
Hej Treram.
Tak for svar.
Det er nu ikke fordi jeg har studeret shamanismen så meget, men dét, der slår mig, er, at den går så langt tilbage i tid - mere end 40.000 år - og du har jo ret i, at der dengang foruden nutidens menneske også var neanderthalere (hvis historie går mere end 300.000 år tilbage, og som havde redskaber, brugte ild og havde begravelsesskikke).
Det andet, der slår mig, er den geografiske udbredelse - næsten overalt på kloden - og der har vist aldrig været neanderthalere f.eks. i Australien Hvordan kan det være, at folkeslag næsten overalt på kloden alle brugte lokalvarianter af det samme: Shamanismen? Jeg gætter, at det har været den eneste måde, hvorpå menneskeheden har kunnet få sit behov dækket mod rådvildhed, sygdom og sult i deres ydmyge position overfor den almægtige natur.
I vore dage er situationen nærmest omvendt. Vi har alt for megen magt over naturen her på denne klode, og vi er i færd med at gøre den alvorlig og uoprettelig skade - vi er ved at "save den gren over, vi selv sidder på".
Det er jo fordi vi fra naturvidenskab og teknologi hat fået midler i hænde, som vi ikke forstår at overskue og styre.
Jeg har netop nærmest tilfældigt læst i en bog, som tv-stationen dk4 udgav i 2008 på baggrund af en udsendelsesrække: "Tankens magt", og som hedder: "Et spadestik dybere" (ISBN 978-87-92130-19-8), hvor forskellige former for filosofi behandles på en aktuel og letfattelig måde, det afsnit, der handler om religionsfilosofi. Her er der nogle kommentarer til vores aktuelle situation, skrevet af afsnittets forfatter, Lars Sandbeck.
Jeg vil lige indskyde, at religionsfilosofi ikke er religiøs filosofi, men derimod filosofi om religioner og det religiøse.
Om religionsfilosofiens fremtidige udfordringer skriver Lars Sandbeck bl.a. (med udgangspunkt i den truende globale opvarmning):
Det, der adskiller kapitalismen fra andre ideologier og samfundsformer, er dens opfattelse af, at det sociale livs højeste værdi og formål er økonomien forstået som maksimering af vareproduktion og forbrug. Til grund for denne opfattelse ligger en forestilling, der tænker lykke snævert sammen med rigdom, der giver frihed (råd) til at gøre, hvad man vil, og besiddelse, der giver magt og status. Lykken ligger i denne kombination af frihed og besiddelse, og begge dele kan kun realiseres gennem profitmaksimering og forøget forbrug - altså netop det, der forårsager den globale opvarmning. ... Men hvordan kan man overhovedet tænke lykken som noget immaterielt? Jamen det har religionerne - med få tvivlsomme undtagelser - altid gjort. ... Religionsfilosofien kan være en refleksion over og fortolkning af disse i forhold til kapitalismen alternative lykkeforestillinger. ... - det er en udfordring, religionsfilosofien først skal til at tage op. Her er det altså ikke guder, det handler om, men alternativ, ikke-materiel, lykke.
Måske vi her har en bedre "Shaman" end naturvidenskab, teknologi og kapitalisme?
M.v.h. Arne.
|
|
|
|