annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede (2 usynlige), 102 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: Buddhismen.



Kære Anne.

Arne Thomsen har blandt andet hæftet sig ved følgede passus i fortsættelsen af oplægget:

»Det er min opfattelse, at man efter en religionsfilosofisk indfaldsvinkel udmærket kan betegne Buddhismen som en religion, samtidig med at man konstaterer, at den er ateistisk. Den har det for en religion karakteristiske, at den baserer sig på noget, der skal tros, før man ad erfaringens – selviagttagelsens – vej kan komme videre.« (Citat slut).

Her står der næsten det samme som i det citat, som du gengiver. Forskellen er, at der her tales om en lighed med andre religioner i form af, at der er noget, der skal tros, før man kan komme videre.

Men det, som man skal tro eller holde for sandt, er ikke troen på noget guddommeligt. Det er anerkendelsen af, at Siddharta Gautama, som senere fik navnet Buddha (Den oplyste), var en vismand, der fortalte om livssandheder, som man vælger at fæste lid til.

Dette er et valg på linie med et valg af Jesus fra Nazareth som den, der – udover at være en vismand af ufattelig dybde –tillige anerkendes af den troende som talsmanden for Gud og samtidigt hans søn, der blev ofret til syndernes forladelse.

Hvis man har valgt Buddha som kilde til den dybeste og mest afgørende livsvisdom, vil man tilslutte sig de fire ædle sandheder, som han forkyndte i sin berømte prædiken i dyrehaven i Sarnath i nærheden af Benares. Derfra går vejen videre ad erfaringsvejen, hvor man kigger efter i sit eget sind og forsøger at finde frem til, hvilke tankefluktuationer der tjener hvilke formål.

Du sætter i dit indlæg fingeren på det ømme sted, idet der kan være lige så gode grunde til at placere Buddhismen under overskriften: Livsfilosofi, som der kan være til at sætte den under overskriften: Religion.

Men i mit indlæg 30/08/2008 11:49 forsøger jeg at nærme mig Buddhismen ad to indfaldsvinkler: Den religionsfilosofiske og den praktiserede Buddhisme. Efter en isoleret religionsfilosofisk betragtning peger pilen mod livsfilosofi, medens den med hensyn til mange buddhisters praksis peger mod religion.

Den nævnte praksis er udviklet i det, som religionshistorikerne kalder ’traditionen’. I denne tyd kan traditionen vel opfattes som en religiøs folklore på line med alle de udenomsværker, der er kommet til i Kristendommen efter Tømrersønnen’s henrettelse og Pauli menighedsstiftelse i den såkaldte urkristendom.


Med venlig hilsen

Kristian

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tesla sagsøger Tesla
04/05/2024 23:58
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjern..
04/05/2024 22:36
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Korrespondent efter lokalvalg: Labour ka..
04/05/2024 21:47
Tusindvis af israelere i ny protest mod ..
04/05/2024 21:21
Nyheder fra Religion.dk