annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 174 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Borad
Emne: Re: Den jødiske satan!! part 1


Hej Michael:o)

Jeg er meget på linje med dig..

I jødedommen taler vi om Jetzer haTov og Jetzer haRa.. Den gode og den onde impuls..

Der står i Talmud at Satan, Jetzer haRa (den onde impuls) og Dødens Engel alle er den samme, altså at mere end en udefra kommende indflydelse, er det en indre kraft der får os til at handle forkert..

Det siges også andetsteds, at når Satan frister dig til at gøre noget forkert og du handler derefter, græder han af sorg over at du svigtede, men hvis du står imod glædes han over at du sejrede..

Personligt tror jeg ikke på 'satan' i den kristne forstand.. Reelt tror jeg slet ikke på satan som en reel eksistens, men som en indre kamp, hvor vi handler mod bedre videne.. Det er ikke kun i søgen efter bekræftelse (som i dit eksempel), men i det hele taget bare i relation (enten til andre mennesker eller i forholdet til G-D - hvis man vel at mærke tror på Ham;o)..

Tag skænderiet mellem to elskende, hvor den ene sårer den anden, pga. frygten for selv at blive såret.. Eller efter en lang hård dag på arbejdet, hvor man lader sin frustration gå ud over medarbejderen på Mcdonald's, fordi burgeren er blevet kold..

G-D er i mødet mellem to mennesker, men når vi glemmer det og behandler det andet menneske som vi ikke selv vil, på trods af at vi ved at vi basalt set er ens i følelser og behov, så forbryder vi os ikke alene mod G-D, men også mod medmennesket og, måske vigtigst, os selv..

Mvh

Ps. At slangen skulle være satan, er en kristen tanke, selvom der dog nok er noget om det, dog ikke i forstanden 'en falden engel', men som den kraft der får os til at handle forkert..
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Universitetsprotester i USA: Over 2.000..
03/05/2024 03:10
Tyrkiet stopper handel med Israel
03/05/2024 01:11
Formand for Jyllands-Postens Fond betale..
02/05/2024 23:45
Protesterne i Georgien fortsætter mod d..
02/05/2024 23:20
USA's efterretningschef: Krigen i Ukrain..
02/05/2024 21:19
Nyheder fra Religion.dk