annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen?

Citat:
Tikka:

Som jeg husker biblen, troede Paulus, for hvem Jesus var nærværende


Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud 2 Kor 5



it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.


jeg synes du skulle bruge lidt tid på at forstå teksten ovenfor - hvis det lykkedes dig vil din forståelse af kristendommen være ændret til det positive for altid

du går fra at tænke som et barn til at tænke som en voksen om tingene (at forstå det åndelige på dets rette præmisser) som Paulus siger


dine og Jørgen Primdahls barnligheder giver ingen mening 2022 - men jeg tror at din glæde over hos Jørgen Primdahl at møde din egen bibelfundamentalisme - bibelkonkordantiske hjernespins trosforestillingsunivers er meget stor - glæden over at have overindlært bibelen som et rationalistisk system - hvor det ene skriftsted ved hjælp af bibelkonkordantiske værker associeres til et eller flere andre er så stor at dette foretrækkes frem for at forstå tingene, frem for den dybe åndelige forståelse hvad der egentlig er der er på tale - nemlig er Bibelen en spirituel eller åndelig religiøs bog der er så vigtig at den ikke må læses bogstaveligt -- og som Paulus siger:

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3

Guds Kærlighed er udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN, som er givet os. Rom 5


den bibelfundamentalisme du og Jørgen Primdahl abonnerer på er blot fuldstændig vilkårligt udtænkt af jer selv (jeres ældste), af mennesker, præcist den måde i mennesker sætter Gud (Guds Ord og Guds Ånd) ud af spillet ved at I har udtænkt noget selv (hvad Paulus advarer imod vi ikke må gøre (se 2 Kor 3).
I tror begge to at I kan læse jer frem til Guds Ord - dette er en umulighed da det er og bliver suverænt Guds Ord som mennesker ikke kan tage magten over og begynde at prædike for andre her og der, fra dør til dør eller på Trosfrihed - det er en bespottelse Ånden og hvad Guds Ord er - nemlig suverænt Guds og hvordan Gud taler til os ved vi alene fordi vi har Guds Ånd. 1 Kor 2.


bibelfundamentalisme er en labyrint - et lukket system hvor man har mistet overblikket, synet og er faret vild og har udelukket sig selv fra den øvrige verden - det pulserende liv med alle de reelle virkelige betydningsfulde eksistentielle opgaver og udfordringer mennesker her slås med på en sober forstandig måde - fx at forstå kristendommen, det kristne trosliv og dets spiritualitet som Paul Tillich og HansKrist gør det på urkristen paulinsk grundlag - hvad var kristendommen i sit udspring og hvad er det her vi aldrig må give køb på og lade gå i glemmebogen hvis vi stadig den dag idag vil bevare forbindelsen til kilden af Åndsudgydelse og Spiritualitet ind i verden:

begivenheden Kristus - de nye skabninger vi er i Kristus - vi Guds børn - Guds Værk: som den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de urkristne samfund, menigheder og Kirkerne

Ånden eller Gud Helligåndens himmelske velsignelser og Åndens frugter og ikke mindst Åndens mange karismatiske Gaver

Guds Kærlighed Kristus er udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN, som er givet os. Rom 5


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

sådan blev Kirken dannet af levende stene fra menneske til menneske der levede i Ånden og var drevet af Ånden og sådan smittede og begejstrede og vækkede de hin'anden med den Troens Ånd der var virksom i Kærlighed

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.


TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


-0-0-0-0-


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk