annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Hvad vi lærer hos Paulus

Hej HansKrist

Citat:
Jeg fortryder lidt min afvisning af at blogge, af at få en af de første blog profiler der i sin tid, hvor de startede dette op. Jeg skrev en længere begrundelse som jeg ved en senere lejlighed læste igen, og der skammede jeg mig lidt over mig selv, og fandt mig selv lidt umoden og lidt for kantet,

Men hvad jeg ikke igennem livet har afvist af døre der bliver åbnet for mig er ikke småting. Og det kræver vist en psykoanalyse at finde ud af hvorfor jeg spænder ben for mig selv, eller ikke tar imod de tilbud, opfordringer og invitationer jeg har fået gennem livet.


Det er en skam! Jeg finder helt bestemt større og større interesse i det, du skriver. Du formår virkelig at se nogle sammenhænge, HansKrist!! Og jeg glæder mig usigeligt meget til at følge dine skriverier!

Citat:
Nej min fornemste opgave her i livet, som jeg ser det, er at give KRISTUS SPIRITUALITET en renæssance overfor den 100% altdominerende NEW AGE BUDDHA MINDFULNESS RELIGIØSITET

Ingen, eller næsten ingen tror, kristendommen kan være et alternativ til New Age Mindfulness Buddhismen, vor tids udbredte altdominerende globale folkereligiøsitet.

Og kristendommen anses at være noget andet, ikke at være spirituelt men mere noget med at tro noget der står i en vis bog og tro noget der tilhører kirkens liturgi og oldgamle trosbekendelser.

Dette er en skræmmende misforståelse tingene, men det er så udbredt at den kristne spiritualitet ikke har en Kina mands chance overfor New Age Mindfulness Buddhismen.

Bibelfundamentalisterne især er lykkedes med at omgøre og ødelægge den urkristne Paulinske SPIRITUALITET og det hele er endt i ævl og bavl om at vi kristne render rundt og tror (1)* på bibelen fra A - Z og kirkens trosbekendelser - jamen dog, hvis dette er sandt så er det 100% korrekt at kristne ingen SPIRITUALITET har, men heldigvis er det ikke sandt at TRO og TROEN (1)* betyder at tro hvad der står i bibelen.

Så min mission er at få rettet op på disse forhold, for før dette sker bliver kristendommens SPIRITUALITET ikke et reelt alternativ til New Age Mindfulness Buddhisme folkereligiøsiteten der er globalt altdominerende.


Ja, det var også det, jeg indså, da jeg forsøgte at karakterisere det, du gjorde. Disse poler du stiller op mellem New Age og Kristendommen. Og jeg kan sagtens følge dig. Jeg er også enig. I hvert fald meget, meget langt hen ad vejen.

New Age er noget underligt dovent og plat selvisk noget. Ædelsten for at bilde sig ind at være rask, bekræftelser for at føle sig stærk - ja, en masse ragelse der alle peger med pilen ind mod den, der rager det til sig. Det er meget MIG, MIG, MIG. Men for at give det indtryk af uselviskhed, så pakker de sig ind i overbevisningen, at "alt er lige godt". De kradser lidt i overfladen af det hele og rager det til sig, som de lige føler kan styrke dem i et hurtigt fix. En lille ædelsten der, en lille mandala her.

De kommer slet ikke under overfladen på noget og ser fx ikke hvor solid Kristendommen er i dens mange udtryk; filosofi og kunst - og psykologi vil du vel tilføje.

New Age er i mine øjne et dovent, hurtigt fix. Man åbner skuffen, og så er der en række forskellige "feel good"-fixes, man kan rage op af den. Alt sammen med det formål, at man kan læne sig tilbage og føle, at alt er fint.

Der er også den mystiske ikke-stræben. En ædelsten frem for hård og god træning. En plat visualisering i stedet for en seriøs meditationspraksis (jeg går jo op i meditation, HansKrist, og det er måske et punkt, hvor du vil være uenig). Der er bare så meget gøgl. Hvis man går ind i en New Age butik, så finder man også en skare bøger, der er skrabet sammen - totalt ukritisk. Det er som om, at indholdet er fuldstændigt ligegyldigt, bare læseren kan føle, at han eller hun får et hurtigt feel good fix.

Uha, er jeg for kritisk?

Citat:
Bibel videnskab, dette at være bibellærd sætter jeg stor pris på, som jeg vil sige som Karl Barth at Bibelen er en alt alt for vigtig bog til at vi må læse den bogstaveligt fra a til z (Barth frit citeret efter hukommelsen min).

Ihvertfald har Paulus i to af sine helt store erkendelsesteori kapitler, 1 Kor 2 og 2 Kor 3 engang for alle tider, i al fremtid, sikret at kristendommen ikke er/var overhovedet en bogreligion, at det kristne trosliv eller kristendom ikke er bibelfunderet, bibelen peger ikke på sig selv, og det af mange grunde, den eksisterede ikke da kristendommen blev grundlagt.

Kristendommen er grundlagt på BEGIVENHEDEN KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus.

DEN TROENS OPSTANDELSES -BEGIVENHEDEN KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus død og skæbne, liv og mission.

BEGIVENHEDEN KRISTUS, den Gud Åndens Ny Væren og Virkelighed, ind i verden ved mennesket Jesus. Der grundlægger (på Gud Helligåndens værk ind i verden ved mennesket Jesus) de første Jesus efterfølger samfund og senere urkristne menigheder, der igen er forløber for KIRKERNE i verden.

Alt det her ved du Thomas mindst lige så meget om som jeg gør, selv om du måske ville formulere det lidt anderledes og måske være uenig med mig en lille smule, men ikke principielt afgørende uenig med mig håber jeg.


Jeg bliver mere og mere enig med dig i dette Bibel-syn, tror jeg. Jeg mindes også et citat af Karl Barth (det fik jeg at vide, at det er) - frit efter hukommelsen: "Det er ikke så vigtigt, om slangen talte - det vigtige er, hvad den sagde."

Ja, jeg ser også Bibelen som et vidnesbyrd om Kristus og det nye liv, ny skabelse. Meget af den tager jeg ikke bogstaveligt; det vil måske afsløre sig i tråden om det Nye Testamente. Det kan jeg godt få kristne på nakken af, altså den gruppe kristne som tager den meget bogstaveligt.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk