annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.

bla bla bla Tikka

hyg dig med din bibelfundamentalisme

der kom dit bibelkonkordantiske luftbombardement,,,

selvfølgelig før du overhovedet har forsøgt at forstå

1 Kor 2 og 2 Kor 3,,,,

-0-0-0-0-

jeg benægter ikke at vi skal kunne tale om begivenheden Kristus, hvilket Paulus ej heller nægter, afviser i 1 Kor 2 og 2 Kor 3,,, det er ikke derom spørgsmålet drejer sig

Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life.

men vi kan ikke forstå det åndelige udenom Gud Helligånden,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

-0-0-0-0-0-0-0

jeg har ikke læst dit bibelkonkordantiske tæppebombardement, luftangreb, endnu engang,,, vi konstaterede kun det var på vej, og så blev de uskadeliggjort før de ramte os

-0-0-0-0-0-

gider ikke det du kalder hjernespind,,, men held og lykke med igen, endnu engang at basere din tro på bibelen mere end på Gud,,,

det er bare ikke min kop te,,, og iøvrigt interesserer det mig ikke,

Karl Barth: "bibelen er en alt for betydningsfuld bog til at vi må læse den bogstaveligt ord for ord uden forståelse"

de stakkels mennesker på Paulus og Jesus tid, de havde ingen bibel, stakkels dem, ha ha, nej og netop derfor var deres i Kristus gudsliv så meget stærkere end måske nogensinde,,,

Apostlenes Gerninger fortæller ligesom tingene ganske tydeligt

-0-0-0-0-0-

jeg forstår det godt, noget et menneske har lært udenad, det slipper det sjældent, for hjernen belønner at du igen beskæftiger dig hermed, men det styrker ikke dit kristne trosliv og dets spiritualitet og alt hvad du her kunne vente at få,,, tværtimod svækker det dig heri,,, fordi du mentaliserer og gentager de samme og samme ting igen igen,,, men ingen kristne skal rende rundt og memorere et bibelkonkordantisk trosforestillings univers,,,

jeg kender bibelfundamentalister, de lever ligesom i deres eget univers,,,, så forskelligt fra Jesus og Paulus og de kristne som nogen kan være,,,,

er du en mand Tikka? husker Arne spurgte engang, og det spørgsmål har jeg også hele tiden kørende,,, sådan en mærkelig fornemmelse af en forstokket mandsperson

er du ikke ateist længere????? er det denne gang ikke hjernespind, og hvordan forhindrer du at din bibelfundamentalisme ikke denne gang bliver til hjernespind for dig

hvorfor logger du ikke ind som Tikka???

skyldes det af du har en profil i forvejen?

jeg har sagt det før,,, ingen tvivl om at din hjerne belønner dig for din bibelfundamentalisme, nøjagtig som Simons og RoseMaries hjerne belønner deres utallige poetiske gentagelser og gengivelser,,, hjernen elsker gentagelser, terperi og overindlærte systematisk tænkning,,,,,, men dette er og bliver mentalt og når os aldrig i liv og eksistens og følelser,,,, det er hjernespind,,,, men føles rart og trygt og sikkert,,,, men igen det har ikke at gøre med liv og eksistens og følelser her,,, tværtimod kan det amputere og skabe en adskillelse, neurose, i forhold til vores liv og eksistens,,,

jeg skriver kun for en eventuel intelligent velbegavet tredje part der læser med fra sidelinjen,,,

som jeg skrev ovenfor, da jeg havde læst og skimmet nok af begyndelsen af dit indlæg,,, stoppede jeg enhver læsning,,,

du får mig ikke i tale med et bibelkonkordantisk tæppebombardement,,, hvis du viser mig at du forstår det her så dybt at du forstår den praktiske rækkevidde at det kristne trosliv og dets vidunderlige spiritualitet, der gør så meget godt for mennesker, så vil jeg gerne debattere med dig, fordi vi så begge to bevarer vores intellektuelle integritet og troværdighed. Mange mennesker går i Kirke hele livet og lever i bøn uden at de overhovedet er beskæftiget med bibelkonkordantisk udenadslære,,,uden at de er beskæftiget med bibelen på den måde, om de overhovedet er beskæftiget med den, måske de læser Jung og romaner eller psykologisk faglitteratur,,

det gælder om at holde hjernen frisk så man får sig et liv og ikke begraver sig selv i en bibelkonkordantisk hypnose og hjernespind,,,

hav nu modet til at stå frem og logge ind som Tikka og skulle der være tale om en dobbel profil eller noget andet vi andre burde vide, så fortæller du os det,,,, se nu at kom videre, ton ren flag,, vi er dem vi er her på trosfrihed,

-0-0-0-0-0-

Citat:
Nu kunne man jo så spørge om det med ånden er virkelighed, og til dette er svaret vel ja for den som tror
Tikka


vrøvl, og atter vrøvl,,,, spørgsmålet er blot om hvad man kalder den Ånd,,, for min skyld kan du da give det et andet navn end Guds Ånd,, hvilket jeg da tror mange neurovidenskabsfolk gør,,, fordi de gerne vil undgå belastede udtryk, og de vælger så et andet navn,,, for dog de samme livets åndelige lovmæssigheder, som Paulus siger det i Rom 8


-0-0-0-0-0-

ha en rigtig go dag,,, det lykkedes dig ikke at ødelægge min dag, jeg bed ikke på at blive kørt rundt i bibelkonkordantiske hjernedøde spil,,,, det er et spil, det er ikke liv

du må finde nogle andre at spille bibelkonkordantisk ludo med.

bibelen lukker os ikke inde i et logisk spil, bibelen snylter ikke på vores åndsevner og intelligens,,, først og fremmest så peger bibelen ikke på sig selv, refererer ikke til sig selv

Vi er nødt til at sætte os selv ind og på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag bogen er åndløst.

Kom nu for helvede da!!!!


-0-0-0-0-0-

PS:

Det fremragende 1 Kor 2 begynder således:

Citat:
Og da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed for jer med fremragende talekunst eller visdom, for jeg havde besluttet, at jeg hos jer ikke ville vide af andet end Jesus Kristus, og det som korsfæstet. Jeg optrådte hos jer i svaghed og med megen frygt og bæven, og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.



1 Kor 2 er et af Pauls mageløse smukke kapitler,, jeg er nogle gange ved at tude over hvor smukt dette kapitel er,,, men der er mange stærke steder hos Paulus,, men her har vi en nøgle kapitel,,, såvidt det erkendelsesteoretiske
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk