annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
0 registrerede 364 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.

Hanskrist, du citerer mig for:
Citat:
Jeg tror ikke på, at det er det fuldkomne menneskes opgave at "gramse på det guddommelige"
og du svarer:
Citat:
Det tror jeg, eller det ved jeg at sådan er det, og sådan har det altid været, det er religionernes inderste væsen at mennesket og Gud lever sammen i communion og kommunikation (hvor både Gud og mennesket har et indspil), i bøn, meditation og ekstase, henrykkelse og grebethed, grebet af Gud og/eller Ånden, Helligånden.

Der er ingen tvivl i mit og andre der har forstand på det religiøse spirituelle. Sådan har det altid været og sådan vil det forsætte med at være til trods at for dig Arne, Simon, Bjørn og Tikka er Gud og det religiøse død og borte, og erstattet med fornuftens og sindets og bevidsthedens herredømme over jeres liv.
Min kommentar:
Jeg forstår godt, at religionerne søger at give mennesker et samspil med, hvad jeg med lidt betænkelighed kalder "det guddommelige" - betænkelig fordi, jeg oplever, at vi mennesker allerede med dette udtryk "tramper i spinaten" og reducerer til noget, der er mindre end sandheden bag verdens væren, som jeg ikke tror, at nogen religion kan nå.

Det betyder jo ikke, som du vist antyder, at jeg fornægter denne sandhed, men det betyder, at den for mig er hinsides enhver rækkevidde, og at det ikke er noget, jeg skal ofre tid og kræfter på - på bekostning af, hvad godt jeg kan udrette som menneske.
Så jeg ærer denne ukendte sandhed mindst lige så højt som du!!!
Det er ikke sådan, som du skriver, at for mig er "Gud død og borte"!

At der så er mystikere, der hævder at have oplevet Unio mystica er jo den gave, de har fået, men som jeg ikke tror, de kan give videre.
Og om dét er noget, du har oplevet er uklart for mig - trods mange forsøg på en opklaring.

Jeg ser, at du søger at pådutte mig en tro på "objektive videnskabelige verdensforklaringer".
Det mener jeg, du for længst burde have indset, at dét er ikke mig.
Naturvidenskaben kan ikke forklare, at verden er

Du skriver også:
Citat:
Dit synspunkt her efterfølgende står du alene med Arne og det er forståelig nok da det ingen mening giver, følgende synspunkt:
Citat:
Hvad der er bag - og i - verdens væren, kan jeg kun fantasere om - og dét, tror jeg, er spild af gode kræfter - der kan bruges bedre - i hvert fald for mig.
Min replik:
Jeg har ikke noget imod at "stå alene" - og synspunktet giver god mening for mig - bedre and alt andet, jeg har mødt smiler

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 04:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Nyheder fra Religion.dk