annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Ipso Facto
Emne: Re: Der findes ingen synd


Hej Michael!

I det mindste er vi enige om een ting - "jeg ønsker ikke at få ret", men at blive overbevist om, at jeg tager fejl. Det er nu engang den eneste mulige måde man kan lære noget nyt på. For nu atter at citere den tænksomme Albert Einstein: "Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Albert Einstein var ydmyg over for tilværelsens mysterium og anså sig ikke for klogere end andre fordi han havde været så priviligeret at kunne indse hidtil uerkendte sammenhænge, udtrykt gennem formulering af en elegant konsistent teori i matematikkens sprog.

Til gængæld var han heller ikke bange for at indrømme, når han tog fejl. I 1920'erne, da Einstein prøvede at løse sine ligninger for universet, fandt han til sin ærgrelse, at universet udvidede sig. Tilbage dengang var den fremherskende visdom, at universet var statisk og uforanderligt. For at få sine ligninger til at forhindre universets udvidelse indsatte Einstein en lille kosmologisk konstant i sin løsning, valgt så den lige ville udbalancere udvidelsen og give et statisk univers efter ordre. I 1929, da Hubble endeligt beviste, at universet virkelig udvider sig, forviste Einstein den kosmologiske konstant og sagde den var den "største fejltagelse i mit liv." Her overdrev han nok en del, for i dag antages en kosmologisk konstant i fysikken med en lille værdi, der er meget tæt på nul.

Hvis man baserer alt på følelser og fravælger rationalitet og argumenter, som du gør Michael, så kan man aldrig vide om man har ret eller tager fejl - man kan i det højeste føle eller tro at man har ret. Og hvordan skal man så lære noget nyt?

Strent taget kan man end ikke vide at man tror. Man kan i det højeste tro at man tror, for viden forudsætter tilstrækkelig begrundelse for, at det man holder for sandt nu også virkelig er sandt.

Disse sammenhænge kan man ikke sætte sig ud over uanset hvad man føler eller tror på! ;)

Så til din orientering deler jeg også Einsteins ydmyghed og beskedenhed, men føler mig samtidig forpligtet på at søge Sandheden med stort S, og ikke blot min egen lille subjektive navlepillede sandhed, som tilfældigvis passer i mit kram.

Hilsen

Ipso Facto pifter


--------------
Som skrevet står: "For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.” - Lukas 18,14 (sidste punktum).
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk