annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15661551
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380435
Et andet syn 1989790
Jesu ord 1522523
Åndelig Føde 1515861
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 394 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med.

Hej Michael.

Tak for at du tog besværet med en grundigere forklaring af, hvad du står for.

Jeg er selvfølgelig enig med dig i, at en beskrivelse af en oplevelse ikke er det samme som selve oplevelsen, samt at en beskrivelse af noget, der er helt fri for tankevirksomhed (og jeg-følelse), at en sådan beskrivelse i høj grad er tankevirksomhed.

Jeg er også enig med dig, når du skriver:
Citat:
Hvis du kigger meget nøje på denne vor samtale, så vil du måske se, at du antager noget på baggrund af noget jeg har skrevet og nu prøver jeg så at forklare det igen. Det vil imidlertid altid kun være en forklaring for dig indtil du har konstateret det for dig selv i virkeligheden, dvs. Indtil du selv har set det.
men "en forklaring" er dog - set med mine øjne - trods alt dog bedre end ingenting, og det var en sådan forklaring i ultrakort form, jeg søgte at sætte op overfor, hvad der ellers er af "tro" at finde her på Trosfrihed.dk blinker

Og når du skriver:
Citat:
Jeg er af den opfattelse at alle de religiøse begreber har udviklet sig fra den oprindelige perception til disse kæmpemonstre af fantasi og overtro som trællebinder menneskene.
så er jeg jo enig med dig i at forkaste dogmerne, men ikke at forkaste, hvad du kalder "den oprindelige perception" - i den forstand at den er værd at interessere sig for.

Din skelnen mellem "viden" og "forståelse" synes jeg ligeledes er let at følge, og jeg mener også, at der her er noget, som er beslægtet med det buddhistiske: "at være oplyst", og som du kalder "klarhedens lys".

At det "lys" kan være smerteligt er også min erfaring fra engang, da jeg foran en Kristus Ikon ikke kunne undslippe grådkvalt at se ind i mig selv - hinsides alle tanker - og "nåede bunden" ser det ud til - for umiddelbart efter følte jeg mig lykkelig - og det gør jeg egentlig stadig - nu mange år senere blinker
(Min anden "store" oplevelse noget senere foran den samme Kristus Ikon var, at jeg blev "oplyst" blinker om at droppe alle dogmer - også dogmet om Jesus, som Guds Søn smiler )

Til dit spørgsmål:
Citat:
Jeg formoder, at du er gået på pension, Arne. Hvordan har du det? Har du besluttet dig, i dit otium at søge sandheden?
er mit svar:
Jo, som 80-årig er jeg pensionist og føler mig (som nævnt ovenfor) stadig lykkelig, men at søge sandheden, det har jeg for længst opgivet. De glimt af sandhed, jeg synes, jeg har oplevet, er rigeligt for mig.
Det er heller ikke ro, jeg søger, snarere harmoni (klik) - i mig selv - og i forhold til mine omgivelser.
Og det går meget godt, synes jeg. At formulere mig skriftligt her på Trosfrihed.dk og at læse andres indlæg, det har været - og er stadig - en god hjælp til afklaring - og nu har jeg mødt guddommelig og harmonisk kærlighed - ikke bare til verden (og mig selv), men til at andet menneske!
Og det er jo "ik' så ringe endda" - er jeg fræk nok til at mene yeah

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
20/04/2024 17:02
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Politiet til stede i Korsør efter anmel..
20/04/2024 16:41
Vinderne i DM i Skills er fundet
20/04/2024 16:29
Politiet kan først melde nyt ud om flya..
20/04/2024 15:30
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Nyheder fra Religion.dk