annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648006
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379315
Et andet syn 1988792
Jesu ord 1521942
Åndelig Føde 1510991
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 222 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Enden nærmer sig



Hej Arne,
De sidste to afsnit giver ikke anledning til ord fra mig - ud over total enighed. smiler Nøjagtig sådan er det for mig. ...

Det andet, du skriver om præsternes totale enevælde vækker derimod min nysgerrighed. ...

Først må jeg sige, at jeg ikke er medlem af et menighedsråd og aldrig har været det, så det må så bare være på det grundlag, at jeg spørger, om det er rigtigt forstået, at rådene ingen indflydelse har?

Er præsterne enevældige udi troens unives?

Mit spørgsmål er stillet i lyset af, at jeg på vor kirkes blog har tilladt mig at rose Jette Dahl for det initiativ, hun for nylig tog i "sin" kirke - og prompte blev jeg "belært" om, at et initiativ i en kristen kirke ikke rummede plads til, at en buddhist deltog og oven i købet underviste i SIN tro. ...

Jeg blev gjort opm. på, at som kristen sætter man sig ikke ned og mediterer ... næh, man går sørme ud og elsker sin Næste!!!

Min indvendig går så på, at måske hjælper meditationen med til at gøre det indre arbejde, så man bliver i stand til i hvert fald at forsøge at udleve det kristne kærlighedsbud?

Jeg stemmer på Jette Dahl hver dag i denne tid på Kristeligt Dagblad p.g.a. hendes mod og overskud til at åbne sig mod andre end lige de etablerede og godkendte kristne. ...

Hvad JEG måtte mene om de danske præster, hvis jeg overhovedet kunne have en generel mening om det, er egentlig ganske uinteressant. ...

Meget mere interessant forekommer det mig imidlertid, at Jette Dahl kan samle 120 mennesker over to dage i kirken til et samvær omkring menneskers trosunivers i vor tid. ...

Det ville da være interessant at høre din - og måske andres mening her.

m.v.h.
Zenia

NB: Under vores tur nordpå besøgte vi også en lille kirke, som var bemærkelsesværdig ved, at den fra tiden, hvor den blev bygget kun havde levnet præsten lys til at læse og se ved, mens menigheden måtte sidde i halvmørke. ...

Men hvad skulle de bruge lys til, kunne man spørge, for det var jo alligevel på den tid kun præsten, som ejede en Bibel og VIDSTE, hvad han skulle videreformidle. ...

En anden kirke rummede mindesten over en præst, som havde virket dér i 52 år. ... Lidt pudsigt var det så at se, at han 8 år før sin død, selv sørgede for at opsætte en meget stor ligsten som relief i koret forestillende konen og ham selv. smiler ...

Selvværdet fejlede jo ikke just noget dengang, men betingelserne var også anderledes, tænker jeg. ...

Da kunne man jo tale om præsternes religiøse enevælde?

I dag er det ikke just altid en dans på roser at være præst TROR jeg.

Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
Politiet forlænger opholdsforbud
18/04/2024 15:40
Teenager fængslet i drabssag i bandemil..
18/04/2024 14:58
Børsens brand får Herregårdsmuseet mi..
18/04/2024 14:43
11 nye uddannelser er blevet godkendt: F..
18/04/2024 14:38
Mand fængslet, efter 38-årig blev stuk..
18/04/2024 13:58
Nyheder fra Religion.dk