annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 475 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Manjana
Emne: Re: Thomasevangeliet

Hej Jan


Thomas evangeliet er ret interessant og jeg fik disse tanker da jeg læste det. Som tidligere JV'er kan jeg ikke lade være med at drage sammenligninger. Men det er velgørende for mig og frihedsgivende, så håber også at andre eks-vidner, der læser med, får noget ud af det. Så her er nogen tanker:

Hvor er det synd, at Thomasevangeliet ikke er medtaget i Biblen. Meget af det der står, er det samme som i de andre evangelier. Men Jesus kommer med tanker, der giver en bedre forståelse af nogen ting, efter min mening.

Bl.a i vers 3:

3. Jesus sagde: Hvis jeres lærere siger til jer:`Se! Riget er i himlen!`så må himlens fugle jo være forud for jer. Hvis de siger til jer:`Det er i havet!`så må fiskene jo være forud for jer. Nej, riget er i jeres indre, og I er overalt. Når i kender jer selv, da skal I blive kendt, og I vil forstå, at vi er et. Men hvis i ikke kender jer selv, lever I i fattigdom, og I er fattigdommen.


At kende sig selv, det er nødvendigt for at være et med Jesus. Man er nød til at have sin egen tankevirksomhed for at forstå sig selv. Jeg forstår det sådan, at når man kender sig selv, kan man spejle sig i Jesus. Og hvordan skal man kunne vide, hvem man selv er, hvad man mener, dybderne i en selv, hvis man ikke selv er kommet frem til det.

Det er det enkelte menneske der skal spejle sig i Jesus, og ikke via en organisation.

Derfor en åndelig fattigdom.

Interessant er det også, det der står i vers 61:

61. Jeg er den, som kommer fra det, som er ét. Man gav mig af det, som er min Faders. Derfor siger jeg, at kommer nogen og er ét, vil han være fuld af lys, men kommer han og er delt, vil han være fuld af mørke.


At når man er ét med Jesus, vil man skinne i verden, som enkeltperson. Hvordan kan man være ét med Jesus, når man bliver forholdt at deltage i nadveren? Jesus udtrykker det godt her i vers 108, syntes jeg:

108. Jesus sagde: Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg er. Jeg vil selv blive ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for ham.


Her ved jeg jo godt, at JV'erne tyder det som om at det er de ord, der kommer ud af Jesu mund man skal tage til sig. Det er det også. Men der er noget dybde i det hele JV ikke har forstået. Bl.a betydningen af at være ét med Jesus.

Men noget af det der er rigtig interessant er det der står i vers 113:

113. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil riget komme?
Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ´Se jer!´eller:´Se der!´Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesket ser det ikke.


Faderens rige, er i det enkelte menneske. Det enkelte menneske ser det ikke, ser ikke riget i sig.

Mange hilsner
Manjana
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk