annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
0 registrerede 275 gæster og 211 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Folketossekirkens medlemstal nu under 80%

Hej Treram.

Dit nye angreb her på "folketossekirken" kommer jo ikke som den helt store overraskelse.
Men du er jo blevet udsat for et hårdt pres i din barndom/ungdom fra kristne/præstelige kredse, og din forståelige vrede derover, synes nu på dit 77'ende år endnu ikke at være udtømt.

Den via grundloven statsstøttede såkaldte danske "folkekirke" blev jo født for ca. tusind år siden af den tids diktator, Harald Blåtand, og siden overtaget af de enevældige konger.
Med enevældens afskaffelse og indførelse af folkestyre - på Grundvigs tid - blev det fastlagt, at folkekirkens forfatning skal ordnes ved lov, men det er stadig ikke sket, og "folket" har den dag i dag ingen indflydelse på deres kirkes teologiske indhold.

Så hvorfor vi den dag i dag stadig kun lige er kommet under de firs procents tilslutning (med tilhørende kirkeskat), det kan måske være lidt af en gåde blinker

En af forklaringerne kan måske være, at der mangler alternativer.
Hvad stiller man op med liget af den døde?
Hvor finder man en ceremoni for alle gode ønsker for den nyfødte?

Næsten alle er vel ved at være klar over, at staten slipper sit tag i kirken.
Spørgsmålet et vel kun, hvor hurtigt - eller hvor langsomt - det vil gå, før den såkaldte folkekirke kommer på stort set lige fod med foreningen for kræftens bekæmpelse, ateistiske foreninger o.s.v.

Og hvis hastigheden betyder meget, så kunne de, der vil accellerere, vel søge at bane vejen.

Om hån og spot er virksomt her, det tvivler jeg på.
Snarere ville attraktive alternative ceremonier for håndteringen af de døde og de nyfødte fremme udvikligen, vil jeg tro.
Men her sker der jo ikke rigtig noget!
Hvorfor hjælper ateister, som dig, ikke til her?

Nu er der jo mange mennesker, som udover det ceremonielle også har egentlige åndelige sider i deres liv.
Det vil jeg mene, de skal have lov til - i trosfrihedens navn - enten de så er ateister - teister - agnostikere - eller blot religiøse.
Det mener jeg at vide, at du også accepterer - og den frihed vil jeg bestemt ikke undvære.

Og hvordan de mange mennesker vil få det, når en statsstøttet og dominerende kirkeform kommer ned på foreningsniveau, det er nok ikke til at sige, men at der nok slippes kræfter løs, det tror jeg, og det synes jeg godt om smiler

Hvordan skal du forøvrigt selv begraves - når den tid kommer - på en kirkegård? blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Putin vil skifte forsvarsministeren ud o..
12/05/2024 20:36
Ny leder i Nordmakedonien brugte landets..
12/05/2024 20:01
Trods protester lover Georgiens premierm..
12/05/2024 19:30
Hjuldamper fik motorstop mellem Silkebor..
12/05/2024 18:59
Kø på Vestmotorvejen efter uheld
12/05/2024 18:00
Nyheder fra Religion.dk