annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
0 registrerede 357 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hesykasme


Et sted mellem 200 og 250 mio. mennesker er ortodokse kristne - især i Østeuropa, i Grækenland – og i USA.

Det græske ord ortodoks siges at betyde: den rette ære.
En måde, de ortodokse ærer det guddommelige på, er hesykasmen (fra græsk: hesychía: stilhed - indre fred).

Om hesykasmen siger STORE NORSKE LEKSIKON (kunne ikke lige finde noget på dansk):
Hesykasme, tradisjon i den ortodokse kirke vedrørende kontemplativt liv og den indre, mystiske bønnen. Tradisjonen har røtter tilbake til 300–400-tallet, og fant sin fullt utviklede form på 1300-tallet. Hesykastene anvendte særlig Jesus-bønnen, og for å lette konsentrasjonen ble bestemte kroppsstillinger og en bestemt pusteteknikk anbefalt. Bønnen skulle gradvis føre frem mot gudsopplevelsen, dvs. den direkte opplevelsen av «det uskapte lys». Deres lære og praksis ble angrepet på 1300-tallet (hesykast-striden), men Gregor Palamas' sterke teologiske forsvar førte til full anerkjennelse av hesykasmen i den ortodokse kirke.

PÅ nettet fandt jeg en smuk beskrivelse af Jesusbønnen, også kaldet hjertebønnen: http://www.silentmoments.com/Extras/jesusbonnena.html
Der også peger på ordene fra Paulus: Bed uophørligt.

Den engelske ortodokse biskop Kallistos Ware skriver i sin bog: The Orthodox Way (oversat til dansk af den nu danske ortodokse præst, Poul Sebbelov: VEJEN – Ortodoks kristendom, ISBN 87-988460-0-0, se side 112) om hesykastisk bøn, idet han bl.a. citerer Evagrius (en af ørkenfædrene i 300-tallet): Bøn er at lægge tankerne til side.
Om Evagrius se http://en.wikipedia.org/wiki/Evagrius_Ponticus

Dernæst bruger han flere sider på nærmere at beskrive denne apofatiske bøn, som man ikke sådan uden videre kan gribe til.
(Om apofatisk bøn se: http://www.praktikos.dk/index.php?id=14)

Meget i kristendommen er udadvendt, men her handler det om at lade kristendommen synke dybt ind i selvet.

For mig var det ydre begivenheder der bragte mig i en situation hvor jeg – skønt dengang nærmest ateist – oplevede en anelse af denne indre stilhed og fred, hvor jeg-bevidstheden og tankerne skubbedes til side – til fordel for noget meget større smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Nyheder fra Religion.dk