0
registrerede
458
gæster og
143
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Jeg fik et spørgsmål på facebook.
|
Hej Hanskrist.
Jeg er faktisk seriøst interesseret i, hvad det egentlig er, du står for/bekender dig til/tror på - eller hvordan du nu vil udtrykke det.
Så, som en "småtbegavet særling", der sikkert, set med dine øjne, er "fattig i ånden" (Jeg glæder mig over, at jeg ikke ser med dine øjne, og jeg tror ikke på, at den slags er noget du har lært af din Kristus eller de mange fine forfattere, du hævder at have læst, men sjældent fortæller ret meget om), så har jeg nærlæst, hvad du har skrevet i din indledning til denne tråd.
Jeg hæfter mig ved disse af dine ord:
Troen betyder Kristus selv, at være i Kristus, som igen betyder at have friheden og ånden fra Gud til at være fri af verden og naturen, loven og nødvendigheden, tilpasning og dorskhed (vanens magt) og middelmådighed. Er man Kirke, dvs man er i Kristus, da er man qua Gud, fri og uafhængig af verden og forpligtiget på næstekærligheden, af alle kræfter at rejse sig op over loven og verdens gang så vidt forholdene her strider imod evangeliets menneskesyn. og så spø'r jeg: Hvordan er du kommet afsted med, "at være i Kristus"?
Er det noget, der skal sammenlignes med beretningen om, da Paulus mødte Kristus på vejen til Damaskus?
Eller er det noget, du har læst dig til?
Er det noget, der er åbent for alle, eller er det forbeholdt dem, der kan være "en i åndelig/spirituel forstand fri og kreativ skabning" - og dem, der er nået dertil, hvordan er det gået til?
Umiddelbart får jeg det indtryk, at det er en elitær form for kristendom forbeholdt de få.
At du tillige gør kosmos til en del af mennesket og ikke mennesket til en del af kosmos, det oplever jeg som fuldstændig uantageligt - og som en hån mod skaberværket (hvis det er skabt).
Men som sagt, hvis ovenstående er nogenlunde rigtigt opfattet, og det er jo i så fald din gode ret, hvordan er du så nået til denne opfattelse af dig selv - og verden?
M.v.h. Arne.
|
|
|
|